Mitsubishi J2M
Mitsubishi J2M to jednomiejscowy myśliwiec przechwytujący japońskiej marynarki z okresu II wojny światowej. Został zaprojektowany z myślą o dużych prędkościach i efektywności w walce z bombowcami, w tym B-29 Superfortress. Mimo dobrego uzbrojenia i opancerzenia, jego wpływ na przebieg wojny był ograniczony ze względu na późne wprowadzenie do służby. Wyprodukowano zaledwie 476 egzemplarzy.
Historia
W 1938 roku konstruktor Jiro Horikoshi rozpoczął prace nad myśliwcem przechwytującym. Specyfikacje zakładały prędkość 600 km/h i wznoszenie do wysokości 6500 m w czasie maksymalnie 5,5 minuty. Wybrany silnik to 14-cylindrowy silnik gwiazdowy Mitsubishi Ha-32 Kasei, zdolny do osiągnięcia 1440 KM.
Wersje
- J2M1: Pierwszy prototyp z silnikiem MK4C Kasei 13, oblatany w 1942. Otrzymał negatywne opinie z powodu ograniczonej widoczności i problemów z podwoziem.
- J2M2: Nowa wersja z silnikiem MK4R-A Kasei 23a, oblatana w 1942. Uzbrojenie w postaci karabinów maszynowych i działek spełniało wymagania marynarki, ale problemy z silnikiem opóźniły produkcję.
- J2M3: Udoskonalony model z możliwością montażu czterech działek 20 mm. Zwiększenie masy pogorszyło jego parametry, co skłoniło marynarkę do rozważenia innych myśliwców.
- J2M4: Z nowym silnikiem Kasei 23c, oblatanym w 1944 roku, ale projekt przerwano z powodu problemów z turbosprężarką.
- J2M5: Wersja z mechaniczną turbosprężarką, osiągająca prędkość 610 km/h. Wyprodukowano jedynie 34 egzemplarze.
Użycie
J2M był najlepszym myśliwcem przechwytującym japońskiej marynarki, zdolnym do walki z bombowcami B-29, mimo ograniczonego zasięgu i długiego wznoszenia. W walkach z amerykańskimi myśliwcami J2M wykazał się wysoką skutecznością, choć był trudny w pilotażu.
Dane techniczne
Wyniki działań J2M w trakcie II wojny światowej ukazują jego potencjał, ale również ograniczenia, które wpływały na jego użyteczność w walce.
Bibliografia
Kluczowe informacje dotyczące samolotu można znaleźć w materiałach dotyczących japońskich myśliwców II wojny światowej.