Ostrzegamy przed oszustwami podczas transakcji bankowych! W obliczu telefonów od rzekomych pracowników banków, którzy informują o zagrożeniu naszych oszczędności, zachowajmy czujność oraz stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. Najlepszym działaniem w takiej sytuacji jest natychmiastowe rozłączenie się i samodzielne połączenie z naszym bankiem, korzystając z numerów umieszczonych na oficjalnych stronach internetowych instytucji. Niestety, ostatnio otrzymaliśmy szereg sygnałów o kolejnych przypadkach oszustw, w których sprawcy podszywają się pod pracowników banków.
Tragiczne Zdarzenie w Brzegu
Kilka dni temu na komendę powiatową w Brzegu zgłosił się 54-letni mieszkaniec, który padł ofiarą oszustwa. Mężczyzna otrzymał telefon od osoby podającej się za pracownika banku, która alarmowała o rzekomym dostępie nieuprawnionych osób do jego konta bankowego. Przez chwilę mężczyzna podejrzewał, że to wyrafinowana metoda oszustwa, ale w miarę trwania rozmowy „pracownik” przekonał go do swojej rzekomej wiarygodności i udzielił wskazówek, jak uchronić swoje pieniądze. Potem temat przekazano koleżance, która miała specjalizować się w zabezpieczaniu środków. Kobieta ostrzegła poszkodowanego o konsekwencjach prawnych związanych z złamaniem tajemnicy bankowej do czasu wyjaśnienia sprawy.
Posłuszny wskazówkom, 54-latek wykonał trzy przelewy z dwóch swoich kont. Kiedy postanowił zrealizować kolejny transfer, okazało się, że pozostałe środki zostały zablokowane. Zszokowany zadzwonił na infolinię swojego banku, gdzie usłyszał, że prawdopodobnie padł ofiarą oszustwa. Łącznie stracił ponad 90 000 zł. Jak można być tak naiwym? Czy naprawdę nie wykształciliśmy w sobie mechanizmów pozwalających na krytyczne myślenie w takich okolicznościach?
Uważaj na Telefony!
W sytuacjach, gdy otrzymujemy nieoczekiwany telefon od rzekomego pracownika banku, zanim podejmiemy jakiekolwiek kroki, nie zapominajmy o ostrożności. Nie dajmy się ponieść emocjom ani manipulacji. Kluczem jest niewyszukiwanie informacji na własną rękę, ale dążenie do czystego i swojego zaufania. Odłóżmy słuchawkę, a następnie samodzielnie zadzwońmy na oficjalny numer do naszego banku, by potwierdzić wszelkie dane. Nie dajmy sobie wmówić, że nasze oszczędności są w niebezpieczeństwie. Pamiętajmy – ostrożność to nasza największa tarcza w czasach rosnącego zagrożenia oszustwami.
Źródło: Polska Policja