Rangi Okrętów w Marynarce Wojennej
Rangi okrętów to system klasyfikacji jednostek pływających stosowany w niektórych krajach, w tym w Polsce i Rosji. W Polsce, ogólny podział na klasy jest zgodny z normami NATO i obejmuje sześć kategorii.
Podział na rangi okrętów zyskał znaczenie pod koniec XIX wieku, szczególnie w kontekście krążowników, które były klasyfikowane w różnych klasach w zależności od ich wielkości. W marynarce Imperium Rosyjskiego jednostki I rangi musiały mieć pomieszczenia dla admirała i sztabu, co czyniło je okrętami flagowymi.
Historia Klasyfikacji w Polsce
W 1950 roku w Polskiej Marynarce Wojennej wprowadzono podział na klasy, który w latach 60. został zastąpiony przez rangi. W wyniku przystąpienia Polski do NATO, klasyfikacja okrętów została określona w Normach Obronnych.
Norma NO-07-A091:2008 zaktualizowała klasyfikację, jednak w wersji NO-07-A091:2019 całkowicie zrezygnowano z podziału na rangi, traktując go jako niepraktyczny. Rangi, które kiedyś miały na celu grupowanie okrętów według cech charakterystycznych, obecnie służą głównie do określenia stopnia etatowego dowódcy okrętu.
Problemy z Aktualnością Podziału
- Okręty I rangi nie są obecnie obecne w polskiej flocie wojennej.
- Brak wskazań na ich przyszły rozwój w marynarce.
- Sojusznicy z NATO nie stosują takiego podziału.
Rangi okrętów w Polsce są obecnie używane głównie ze względu na ustalone zestawy Jednolitych Indeksów Materiałowych (JIM). W normach obronnych zaleca się, aby w przyszłości zastąpić podział na rangi bardziej praktycznym podziałem na kategorie.
Podsumowanie
Rangi okrętów w Marynarce Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej mają bogatą historię, jednak ich aktualność budzi wątpliwości. W obliczu integracji z NATO, konieczne jest przemyślenie i dostosowanie klasyfikacji do współczesnych standardów.