Żak MR2
Żak MR2 to motorower będący uproszczoną wersją modelu Ryś, produkowany w Zakładach Metalowych „Zakrzów” w Wrocławiu w latach 1960-1963. Pojazd charakteryzuje się zredukowanym wyposażeniem, co obniżyło koszty produkcji i cenę do około 5000 zł. Wprowadzono nowy silnik S38 oraz uproszczoną konstrukcję nadwozia.
Dane techniczne
- Silnik:
- Typ: S38
- Rodzaj: jednocylindrowy, dwusuwowy
- Pojemność: 49,8 cm³
- Moment obrotowy: 2,9 Nm przy 3500 obr./min
- Moc: 1,8 KM (1,3 kW) przy 5000 obr./min
- Max. prędkość: 55 km/h
- Zużycie paliwa: 2 l/100 km
- Podwozie i nadwozie:
- Rama: otwarta, rurowa, spawana
- Koła: 2,125 × 23″, szprychowe
- Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy, skok 85 mm
- Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, skok 80 mm
- Zbiornik paliwa: 5,75 l
- Siodło: jednoosobowe, regulowane
- Napęd:
- Na tylne koło: łańcuchem rolkowym
- Skrzynia biegów: dwubiegowa
- Hamulce: bębnowe
- Instalacja elektryczna:
- Zasilanie: prądnica-iskrownik 6 V
- Reflektor: średnica 100 mm
- Wymiary:
- Długość: 1860 mm
- Szerokość: 690 mm
- Wysokość: 1040 mm
- Wysokość siodła: 800 mm
- Masa własna: 47 kg
Podsumowanie
Żak MR2 to motorower, który dzięki uproszczonej konstrukcji stał się bardziej przystępny cenowo. Jego wydajny silnik oraz prosta budowa sprawiają, że jest to interesujący pojazd dla miłośników klasycznej motoryzacji.
Bibliografia
- Andrzej Zieliński, Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947–1960, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2006, s. 228–230.
Kategoria
Motorowery