Nowy harmonogram działań związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) zapowiada intensywny rozwój do końca 2032 roku. Zgodnie z informacjami przekazanymi we wtorek przez Kancelarię Premiera, do tego czasu powinien zostać uruchomiony pierwszy etap zarówno lotniska, jak i Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączących Warszawę, CPK i Łódź. Całkowity koszt programu inwestycyjnego CPK został aktualnie oszacowany na 131,7 miliardów złotych.
PLAN DECYZYJNY RZĄDU
Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę dotyczącą programu wieloletniego „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, którą przedstawił pełnomocnik rządu ds. CPK. W ramach tej uchwały rząd zaktualizował zarówno ramy finansowe, jak i czasowe, dostosowując warunki realizacji działań związanych z CPK do lat 2024–2032. W planach znalazły się również dalsze prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania.
POLSKA W 100 MINUT
W ramach ambitnego projektu „Polska w 100 minut” zakłada się, że podróż z Warszawy do tych dwóch miejscowości ma trwać jedynie około 100 minut. Z pewnością niejedna osoba marzy o takim zaszybkim transferze między stolicą a zachodnią Polską. Czy rzeczywistość sprosta oczekiwaniom?
FINANSOWANIE INWESTYCJI
Co więcej, zwrócono uwagę, że inwestycja w CPK będzie finansowana z różnych źródeł, w tym z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz dodatkowych środków, takich jak długi bankowe i emisje obligacji przez spółkę CPK. Warto zauważyć, że realizacja lotniska CPK będzie wiązała się z przeniesieniem ruchu komercyjnego z warszawskiego lotniska Chopina, co ma na celu zapewnienie jego rentowności.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi wiele emocji. Czy rzeczywiście efekt końcowy dorówna oczekiwaniom? Nadchodzące lata z pewnością będą kluczowe dla przyszłości polskiego transportu i infrastruktury.