Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
[the_ad id="295880"]

Ancient Domains of Mystery

„`html

Ancient Domains of Mystery (ADOM)

Ancient Domains of Mystery, znane jako ADOM, to gra komputerowa typu roguelike stworzona przez niemieckiego programistę Thomasa Biskupa w latach 1994–2002. Gra jest dostępna w formacie ASCII i osadzona w fantastycznej krainie Ancardia, gdzie gracze mogą wybierać między pokonaniem sił chaosu a zostaniem bogiem chaosu, co prowadzi do różnych zakończeń.

ADOM jest grą postcardware, co oznacza, że można ją pobrać za darmo, ale autor oczekuje wysłania mu kartki pocztowej. Gra działa na różnych systemach operacyjnych, w tym DOS, OS/2, Mac OS, Windows i Linux. Po długiej przerwie, autor w 2012 roku zorganizował kampanię crowdfundingową na platformie Indiegogo, zdobywając 90 169 USD na dalszy rozwój gry.

Postać w grze

Postać w ADOM może być generowana losowo lub modyfikowana przez gracza. Opisuje ją szereg parametrów, takich jak:

  • rasa (race)
  • klasa (class)
  • usposobienie (alignment)
  • atrybuty (attributes)
  • umiejętności (skills)
  • umiejętności bojowe (weapon skills)
  • znajomość czarów (spells)

Rasy i usposobienie

W grze występuje dziesięć ras, w tym:

  • Krasnolud (Dwarf)
  • Jaszczur (Drakeling)
  • Mroczny elf (Dark Elf)
  • Szary elf (Gray Elf)
  • Elf wysoki (High Elf)
  • Gnom (Gnome)
  • Człowiek (Human)
  • Niziołek (Hurthling)
  • Ork (Orc)
  • Troll (Troll)

Rasa wpływa na cechy postaci oraz jej usposobienie, które może być praworządne, neutralne lub chaotyczne, z możliwością zmian w trakcie gry.

Klasy postaci

W ADOM dostępnych jest dwadzieścia klas postaci, z różnymi umiejętnościami i ekwipunkiem startowym. Wybór klasy ma kluczowe znaczenie dla stylu gry.

Umiejętności i zodiak

Gra oferuje 39 umiejętności, które postać może rozwijać do poziomu 100. Dodatkowo, data urodzenia postaci determinowana jest przez znak zodiaku, co wpływa na predyspozycje do klas oraz rozwój postaci.

Linki zewnętrzne

„`

[the_ad id="295962"]