Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wartburg (samochód)

Wartburg

Wartburg to marka samochodów produkowanych w latach 1955–1991 w VEB Automobilwerk Eisenach, znajdującym się w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej. Po II wojnie światowej, w wyniku podziału Niemiec, koncern BMW stracił swoją główną fabrykę w Eisenach, która przeszła pod zarząd nowych właścicieli. Początkowo produkowano samochody pod marką EMW.

Reklama

Modele Wartburga

Produkcja Wartburga obejmowała kilka modeli:

  • 311/313/1000 (1955–1965)
  • 312 (1965–1967)
  • 353 (1966–1989)
  • 1.3 (1988–1991)

Do 1988 roku, większość modeli była napędzana dwusuwowym silnikiem R3, a od października 1988 roku wprowadzono nowocześniejszy czterosuwowy silnik Volkswagena.

Reklama

Geneza

Produkcję pierwszego pojazdu w Eisenach rozpoczęto w 1898 roku. Po wykupieniu przez BMW w 1928 roku, fabryka przeszła w ręce sowieckie po II wojnie światowej i została upaństwowiona w 1952 roku. W 1955 roku rozpoczęto produkcję Wartburga, zastępując wcześniejsze modele BMW.

Wartburg 311/312/1000

Produkcja modelu 311 trwała od 1955 do 1967 roku, wprowadzając szereg typów nadwozia, w tym sedan i kombi. Silnik R3 o pojemności 0,9 l generował moc 37 KM, a jego modernizacja przyniosła wersję 1,0 l z mocą 45 KM.

Wartburg 353

Model 353 zadebiutował w 1966 roku jako następca 312. Charakteryzował się nowoczesnym nadwoziem i oferował różne wersje, w tym kombi i pickup. Wprowadzono także zmiany w zawieszeniu oraz wyposażeniu.

Wartburg 1.3

Ostatni model Wartburga, 1.3, powstał w 1988 roku przy współpracy z Volkswagenem. Wyposażono go w czterosuwowy silnik VW o pojemności 1,3 l i mocy 58 KM. Model ten był dostępny w wersjach sedan i kombi.

Prototypy

W historii Wartburga pojawiły się także prototypy, takie jak Wartburg 360 z 1974 roku oraz Wartburg 610 M-1 z 1978 roku, które jednak nie weszły do produkcji seryjnej.

Podsumowanie

Wartburg był istotnym elementem motoryzacji w NRD, oferującym różnorodne modele samochodów od lat 50. do 90. XX wieku. Jego produkcja i rozwój odzwierciedlają zmiany w przemyśle motoryzacyjnym w tym regionie, a także współpracę z zachodnimi producentami.

Reklama
Reklama