Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM)

Zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM) obejmuje organizację przepływów informacji, produktów i usług pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha dostaw. Główne obszary działalności SCM to zaopatrzenie, produkcja oraz dystrybucja, które można podzielić na wewnętrzne i zewnętrzne zarządzanie.

Reklama

Korzyści z systemów SCM

Systemy SCM przynoszą szereg korzyści, w tym:

  • Ułatwienie globalnego planowania popytu na produkty.
  • Bieżące symulacje rynkowe umożliwiające szybką reakcję na zmieniające się potrzeby klientów.
  • Optymalizacja źródeł dostaw.
  • Planowanie potrzeb materiałowych i zdolności produkcyjnych.
  • Przejrzystość współzależności między ogniwami łańcucha dostaw.
  • Tworzenie zbiorczych planów dotyczących zaopatrzenia, magazynowania, produkcji i transportu.
  • Definiowanie ograniczeń istniejących w sieciach dostaw.

VMI – zarządzanie zapasami przez dostawcę

VMI (Vendor Managed Inventory) to podejście, w którym producent zarządza zapasami odbiorcy, decydując o czasie i wielkości dostawy. Proces ten polega na generowaniu zamówień przez producenta na podstawie potrzeb klienta oraz dostępnych informacji. VMI jest szczególnie efektywne dla produktów o przewidywalnym popycie.

Reklama

Proces VMI z opcją składu konsygnacyjnego

Współpraca na zasadach VMI odbywa się poprzez:

Reklama
  • Producent otrzymuje prognozę, którą zatwierdza w formie umowy o dostawach.
  • Dostarczenie towaru zgodnie z prognozą, aby utrzymać uzgodniony poziom zapasów.
  • Składowanie zapasów w sposób wyodrębniony fizycznie i logicznie.
  • Producent otrzymuje raport oparty na bieżącym zużyciu.
  • Audyt zapasów na podstawie ustaleń.
  • Naliczanie należności w trybie automatycznym.

Korzyści z VMI/SMI

  • Redukcja błędów i poprawa szybkości procesów.
  • Obniżenie poziomu zapasów oraz kosztów planowania.
  • Uproszczenie procedur administracyjnych oraz zwiększenie retencji klientów.
  • Stabilizacja relacji z klientem i przewidywanie potrzeb.

Wykorzystywane technologie w SCM

  • EDI (Electronic Data Interchange)
  • Kody kreskowe
  • Rynki elektroniczne
  • RFID (Radio-Frequency Identification)
Reklama