Citroën XM
Citroën XM to samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany przez francuską markę Citroën w latach 1989–2000. Był następcą modelu Citroën CX i miał na celu konkurowanie z pojazdami takimi jak Audi 100 i BMW serii 5, które dominowały w swoim segmencie.
Historia i charakterystyka modelu
Zaprezentowany 23 maja 1989 roku, XM zdobył uznanie dzięki futurystycznemu wyglądowi i innowacyjnemu zawieszeniu hydropneumatycznemu drugiej generacji, umożliwiającemu wybór między trybem sportowym a komfortowym. Wersje nadwoziowe obejmowały pięciodrzwiową limuzynę oraz kombi (Break). Model zdobył tytuł Car of the Year 1990, uzyskując niemal dwa razy więcej głosów niż drugi w rankingu Mercedes R129 SL.
Citroën XM był dostępny w różnych wersjach silnikowych, od oszczędnych jednostek diesla po dynamiczne silniki V6, o mocy od 80 do 200 KM. Wersja Pallas oferowała luksusowe wyposażenie, w tym skórzaną tapicerkę i automatyczną skrzynię biegów. Mimo ambitnych planów produkcji na poziomie 150 000 aut rocznie, model nie osiągnął zamierzonych wyników rynkowych, głównie z powodu kryzysu na rynku dużych samochodów.
XMa charakteryzowały przestronne wnętrza i duże bagażniki, a wersja kombi oferowała pojemność bliską 2000 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, co czyniło ją jedną z największych w swojej klasie.
Wersje wyposażenia
- Hydroaktywne zawieszenie z trybem SPORT
- Skórzana tapicerka lub mieszana (skóra z alcantarą)
- System audio i komputer pokładowy
- Automatyczna klimatyzacja i tempomat
- Podgrzewane fotele, w tym tylne
- Pełna elektryka foteli przednich
- Wspomaganie kierownicy DIRAVI
- Drewniane wykończenia wnętrza
Po zakończeniu produkcji XM, jego następcą został Citroën C5, a prawdziwym następcą model C6, zaprezentowany w 2005 roku.