Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
[the_ad id="295880"]

Marek Siemek

„`html

Marek Jan Siemek

Marek Jan Siemek (27 listopada 1942 – 30 maja 2011) był polskim filozofem i tłumaczem, profesorem filozofii w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego oraz kierownikiem Zakładu Filozofii Społecznej. Ukończył studia filozoficzne w 1965 roku i był uczniem Bronisława Baczki, kontynuując tradycję Warszawskiej Szkoły Historii Idei.

Myśl i działalność naukowa

Siemek był znany z interpretacji marksizmu jako filozofii transcendentalnej oraz z przyjęcia heglizmu jako formy społecznej filozofii. Jego prace koncentrowały się na problematyce filozofii transcendentalnej, łącząc idealizm niemiecki z interpretacjami Kanta i Heideggera. Wyrażał przekonanie, że Hegel stworzył nowoczesną teorię uspołecznienia, która realizuje ideał wolności dzięki racjonalności.

W 1986 roku został członkiem Rady Naukowej Internationale Hegel-Gesellschaft. W 2006 roku otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Fryderyka Wilhelma w Bonn. Był przewodniczącym Komitetu Redakcyjnego Biblioteki Współczesnych Filozofów PWN oraz członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Collegium Invisibile. Pośmiertnie odznaczono go Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Publikacje

  • Fryderyk Schiller, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1970
  • Idea transcendentalizmu u Fichtego i Kanta, Warszawa: PWN, 1977
  • Filozofia, dialektyka, rzeczywistość, Warszawa: PIW, 1982
  • W kręgu filozofów, Warszawa: Czytelnik, 1984
  • Hegel i filozofia, Warszawa: Oficyna Naukowa, 1998
  • Wykłady z klasycznej filozofii niemieckiej, Warszawa: PWN, 2011

Tłumaczenia

  • „Prawdy szukamy obaj”. Z korespondencji między Goethem i Schillerem, Warszawa 1974
  • Martin Heidegger, Nauka i namysł; Przezwyciężenie metafizyki, Warszawa 1977
  • György Lukács, Młody Hegel, Warszawa 1980

Podsumowanie

Marek Jan Siemek był wybitnym filozofem, który wniósł istotny wkład w rozwój myśli filozoficznej w Polsce. Jego prace dotyczące heglizmu i marksizmu, a także tłumaczenia literatury filozoficznej, pozostają ważnym elementem współczesnej filozofii.

„`

[the_ad id="295962"]