Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Caudron G.III

„`html

Reklama

Caudron G.III

Caudron G.III to francuski samolot szkolny zaprojektowany w 1913 roku przez firmę Société des Avions Caudron w Moulinneaux. Była to nietypowa konstrukcja półtorapłata, napędzana 7-cylindrowym silnikiem rotacyjnym Le Rhône o mocy 80 KM.

Specyfikacja

  • Typ: szkolny
  • Załoga: 2 (uczeń i instruktor)
  • Data oblotu: 1914
  • Rozpiętość: 13,40 m
  • Długość: 6,40 m
  • Wysokość: 2,55 m
  • Masa własna: 446 kg
  • Masa startowa: 734 kg
  • Prędkość maksymalna: 115 km/h
  • Wznoszenie: 2,30 m/s
  • Pułap: 3000 m
  • Zasięg: 405 km
  • Długotrwałość lotu: 4 godziny
  • Uzbrojenie: opcjonalne karabin maszynowy, małe bomby ręczne

Historia

Samoloty Caudron G.III pierwotnie służyły do szkolenia pilotów, jednak po wybuchu I wojny światowej zaczęto je używać do obserwacji, bombardowania oraz współpracy z artylerią. Wersja rozpoznawcza, oznaczona Caudron G.III A2, była uzbrojona w karabin maszynowy. Używane przez lotnictwo francuskie, brytyjskie oraz inne kraje, w tym Polskę, samoloty te zostały wyprodukowane w liczbie ponad 2800 egzemplarzy.

Reklama

Użycie w lotnictwie polskim

Po I wojnie światowej, w maju 1919 roku, do Polski przybyły 20 samolotów Caudron G.III w ramach Francuskiej Szkoły Pilotów. Samoloty te służyły do szkolenia pilotów do 1926 roku, a następnie przekazane zostały do aeroklubów, gdzie były używane do 1934 roku. Na tych maszynach wyszkoliło się wielu polskich pilotów, w tym Franciszek Żwirko.

Podsumowanie

Caudron G.III to istotny element historii lotnictwa szkolnego i wojskowego, który miał wpływ na rozwój umiejętności pilotów w wielu krajach, w tym w Polsce.

Linki zewnętrzne

„`

Reklama
Reklama