Wiersz sylabotoniczny
Wiersz sylabotoniczny to forma poezji oparta na systemie wersyfikacyjnym zwanym sylabotonizmem, charakteryzującym się stabilizacją akcentów na określonych sylabach wersu. W polskim sylabotonizmie akcenty stabilizują się w średniówce i klauzuli, co sprawia, że wiersz sylabiczny ma cechy sylabotoniczne.
Rodzaje stóp metrycznych w polskiej wersyfikacji
- jamb: ’ – –
- trochej: ’ – –
- daktyl: ’ – – –
- amfibrach: ’ – –
- anapest: ’ – –
- peon III: ’ – – – –
Historia
Sylabotonizm zyskał popularność pod koniec XVIII wieku i stał się charakterystyczny dla romantycznej liryki XIX wieku. W polskiej poezji prekursorami tej formy byli Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i Cyprian Kamil Norwid. Mistrzowie sylabotonicznej techniki wierszowania to m.in. Adam Asnyk, Maria Konopnicka i Julian Tuwim.
Przykłady w poezji
Wiersze sylabotoniczne występują w dziełach wielu polskich poetów, w tym:
- Adam Mickiewicz: Czaty, Trzech budrysów
- Juliusz Słowacki: Duma o Wacławie Rzewuskim
- M. Konopnicka: Rota
- Julian Tuwim: Zadymka
- B. Leśmian: Dziewczyna
- C. Miłosz: Walc
Rodzaje wierszy sylabotonicznych
Oto kilka przykładów wierszy w różnych stopach metrycznych:
Wiersz trocheiczny
A czy znasz ty, bracie młody, Twoje ziemie, twoje wody?
Wiersz amfibrachiczny
Puch czarny, puch miękki pod głowę podłożmy, Śpiewajmy, a cicho - nie trwożmy, nie trwożmy.
Wiersz jambiczny
Na szczytach Tatr, na szczytach Tatr, Na sinej ich krawędzi,
Wiersz daktyliczny
Dzielny Almanzor, widząc swe roty Zbite w upornej obronie,
Sylabotonizm w literaturach obcych
Sylabotonizm występuje również w literaturze angielskiej, niemieckiej, rosyjskiej oraz czeskiej, gdzie dominują różne stopy metryczne. W angielskiej wersyfikacji najpopularniejszy jest jamb pięciostopowy, często w formie blank verse.
Przypisy
Warto zauważyć, że sylabotonizm różni się w zależności od języka, co wpływa na jego zastosowanie w poezji.