162 Eskadra Myśliwska
162 Eskadra Myśliwska (162 em) była pododdziałem lotnictwa myśliwskiego Wojska Polskiego w II Rzeczypospolitej. Została sformowana w 1937 roku we Lwowie, a w kampanii wrześniowej walczyła w składzie lotnictwa Armii „Łódź”. Jej godłem był uskrzydlony biały gronostaj ze skrzydłami w kolorze niebieskim.
Formowanie i Szkolenie
Eskadra powstała na lotnisku Lwów-Skniłów, w składzie III dywizjonu myśliwskiego 6 pułku lotniczego. W początkowym okresie formowania, wykorzystano zasoby 133 eskadry myśliwskiej z Poznania oraz samoloty PZL P.7. Po pewnych trudnościach technicznych, do lutego 1938 roku eskadra osiągnęła etatową liczbę samolotów. Od kwietnia do czerwca 1938 roku prowadziła patrole na południowo-wschodnich rubieżach Polski, a w sierpniu przeniosła się do Błędowa.
Działania Eskadry w 1939
Wiosną 1939 roku eskadra dyżurowała na lotnisku Sarny. W czerwcu przydzielono do niej nowych pilotów oraz zmodernizowano samoloty. 24 sierpnia rozpoczęła mobilizację, a gotowość bojową osiągnęła 25 sierpnia. Po przemieszczeniu na lotnisko Widzew, samoloty zostały zamaskowane.
Walki Eskadry we Wrześniu 1939
W kampanii wrześniowej 162 Eskadra walczyła z lotniska Widzew-Ksawerów, używając dziesięciu samolotów PZL P.7a. Pierwsze walki miały miejsce już 1 września, kiedy zginął pierwszy pilot eskadry. W kolejnych dniach, eskadra zestrzeliwała wrogie samoloty, jednak 5 września zmasowany atak niemieckiego lotnictwa zniszczył część jej maszyn.
6 września eskadra opuściła Widzew i przeniosła się do Drwalewa, a następnie do Matczyna i Radawca Dużego. 10 września przemieściła się do Młynowa, skąd wróciła do Lublina, a następnie do Litiatyna. 17 września, po nalocie na Stanisławów, otrzymała rozkaz przelotu do Rumunii.
Personel i Samoloty Eskadry
W kampanii wrześniowej eskadra dysponowała dziesięcioma samolotami myśliwskimi PZL P.7a, które były podstawowym uzbrojeniem jednostki.
Podsumowanie
162 Eskadra Myśliwska odegrała istotną rolę w obronie Polski w 1939 roku, pomimo trudności technicznych i ataków wroga. Jej działania ilustrują męstwo i determinację polskich pilotów w obliczu zagrożenia.