Bufor ramki
Bufor ramki to część pamięci RAM, zazwyczaj znajdująca się na karcie graficznej, która służy do przechowywania informacji o pojedynczej ramce obrazu. Zawiera dane dotyczące wartości każdego piksela, które są zapisywane w zależności od trybu koloru, co wpływa na liczbę wyświetlanych kolorów. Ta technika zyskała popularność wraz z rozwojem minikomputerów i stacji roboczych.
Historia
Pierwszy eksperymentalny bufor ramki powstał w 1969 roku, charakteryzując się trzybitową głębią koloru, co umożliwiało wyświetlenie zaledwie 8 kolorów. W 1972 roku w laboratoriach Xerox PARC stworzono bufor z pamięcią 311 040 bajtów, obsługujący rozdzielczość 640×480 pikseli oraz ośmiobitową głębię koloru, co pozwalało na wyświetlenie 256 kolorów.
Charakterystyka
Bufory ramki mogą mieć różne głębie koloru, najczęściej wykorzystywane to:
- 1-bitowa – dla obrazu monochromatycznego
- 4-bitowa
- 8-bitowa – dla obrazu w 256 kolorach
- 16-bitowa – tryb high color, 65,5 tys. kolorów
- 24-bitowa – tryb true color, 16,7 mln kolorów
Bufor ramki działa w jednym z dwóch trybów:
- Off-screen – dane są przechowywane, ale nie wyświetlane na ekranie
- On-screen – dane są wyświetlane na ekranie w czasie rzeczywistym
Rozmiar bufora
Wielkość bufora ramki, czyli ilość pamięci RAM potrzebna do zapisania pojedynczej ramki obrazu, zależy od ustawień karty graficznej, takich jak rozdzielczość i tryb koloru. Oblicza się ją według wzoru:
, gdzie:
- – wielkość bufora ramki (w bajtach)
- – rozdzielczość pozioma
- – rozdzielczość pionowa
- – liczba bajtów na kolor
Na przykład, dla rozdzielczości 800×600 przy 16 bitach: