Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
[the_ad id="295880"]

Bufor ramki

Bufor ramki

Bufor ramki to część pamięci RAM, zazwyczaj znajdująca się na karcie graficznej, która służy do przechowywania informacji o pojedynczej ramce obrazu. Zawiera dane dotyczące wartości każdego piksela, które są zapisywane w zależności od trybu koloru, co wpływa na liczbę wyświetlanych kolorów. Ta technika zyskała popularność wraz z rozwojem minikomputerów i stacji roboczych.

Historia

Pierwszy eksperymentalny bufor ramki powstał w 1969 roku, charakteryzując się trzybitową głębią koloru, co umożliwiało wyświetlenie zaledwie 8 kolorów. W 1972 roku w laboratoriach Xerox PARC stworzono bufor z pamięcią 311 040 bajtów, obsługujący rozdzielczość 640×480 pikseli oraz ośmiobitową głębię koloru, co pozwalało na wyświetlenie 256 kolorów.

Charakterystyka

Bufory ramki mogą mieć różne głębie koloru, najczęściej wykorzystywane to:

  • 1-bitowa – dla obrazu monochromatycznego
  • 4-bitowa
  • 8-bitowa – dla obrazu w 256 kolorach
  • 16-bitowa – tryb high color, 65,5 tys. kolorów
  • 24-bitowa – tryb true color, 16,7 mln kolorów

Bufor ramki działa w jednym z dwóch trybów:

  • Off-screen – dane są przechowywane, ale nie wyświetlane na ekranie
  • On-screen – dane są wyświetlane na ekranie w czasie rzeczywistym

Rozmiar bufora

Wielkość bufora ramki, czyli ilość pamięci RAM potrzebna do zapisania pojedynczej ramki obrazu, zależy od ustawień karty graficznej, takich jak rozdzielczość i tryb koloru. Oblicza się ją według wzoru:

P = Rx \cdot Ry \cdot C, gdzie:

  • P – wielkość bufora ramki (w bajtach)
  • Rx – rozdzielczość pozioma
  • Ry – rozdzielczość pionowa
  • C – liczba bajtów na kolor

Na przykład, dla rozdzielczości 800×600 przy 16 bitach:

P = 800 \cdot 600 \cdot 2 \ \textrm{B} = 937{,}5 \ \textrm{KiB}.

[the_ad id="295962"]