Arnold Böcklin
Arnold Böcklin (16 października 1827 – 16 stycznia 1901) był szwajcarskim malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem, działającym w nurcie neoromantyzmu i symbolizmu. Urodził się w Bazylei w rodzinie handlowca jedwabiem, Christiana Böcklina, oraz Ursuli Lippe. W latach 1841–1847 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie.
Życie i kariera
Böcklin odbył liczne podróże artystyczne, które miały wpływ na jego twórczość. Po zakończeniu studiów osiedlił się w Rzymie, gdzie ożenił się z Angelą Pascucci. Pracował także w Monachium i Florencji, a jego twórczość ewoluowała od romantyzmu do symbolizmu. W 1897 roku zorganizowano wystawę jego prac w Bazylei. Artysta był odznaczony bawarskim Orderem Maksymiliana oraz austro-węgierską Odznaką Honorową za Dzieła Sztuki.
Twórczość
Böcklin jest znany z malowania nastrojowych pejzaży oraz fantastyczno-mitologicznych przedstawień, które często zawierały elementy alegoryczne i symboliczne. Jego najbardziej znane prace to:
- Wyspa umarłych
- Narodziny Wenus
- Pan w sitowiu
W jego obrazach często pojawiały się mityczne postacie oraz sceny, które łączyły rzeczywistość z fantastyką. W późniejszych latach jego prace zaczęły nawiązywać do tematów apokaliptycznych, takich jak wojna i śmierć. Böcklin miał istotny wpływ na rozwój europejskiego symbolizmu i jego styl różnił się od francuskiego poprzez połączenie mitologii z elementami rzeczywistymi.
Wpływ i dziedzictwo
Jego twórczość wywarła wpływ nie tylko na malarzy symbolistów, ale także na surrealistów, takich jak Max Ernst i Salvador Dalí. Muzycy, w tym Rachmaninow i Mahler, również czerpali inspirację z jego obrazów.
Wybrane prace
- Wyspa umarłych (1880-1886)
- Walka centaurów (1872)
- Autoportret ze śmiercią (1872)
- Willa nad morzem (1863-1878)
- Syreny (1875)
Bibliografia
- Encyclopædia Britannica (1911)
- Andrzej Nowakowski: Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie, Kraków: Universitas, 1994