Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Tennis for Two

Tennis for Two

Tennis for Two to gra komputerowa zaprojektowana przez Williama Higinbothama w 1958 roku, która wykorzystuje oscyloskop do symulacji tenisa stołowego. Uznawana jest za jedną z najstarszych gier wideo, a niekiedy za pierwszą w historii branży, mimo braku samodzielnego sygnału wideo. Gra stanowiła inspirację dla późniejszych tytułów, takich jak Pong.

Reklama

Rozgrywka

Gra była przeznaczona dla dwóch graczy i wykorzystywała oscyloskop o przekątnej 5 cali jako wyświetlacz. Gracze sterowali grą za pomocą skrzynek z gałkami i przyciskami, które wpływały na tor lotu piłki. Stół był widoczny z boku, a piłka poruszała się w lewo i prawo w zależności od działań graczy. Tennis for Two nie podliczał punktów, lecz uwzględniał takie czynniki jak prędkość wiatru i grawitacja.

Produkcja i dalsze losy

Gra powstała w Brookhaven National Laboratory, gdzie Higinbotham, zainspirowany dniami otwartymi, stworzył ją, aby zapewnić rozrywkę odwiedzającym. Premiera miała miejsce 18 października 1958 roku i szybko przyciągnęła uwagę publiczności. Tennis for Two zaprezentowano ponownie w 1959 roku, ale później została rozmontowana, a Higinbotham nie opatentował swojego wynalazku. W 2008 roku, w jubileusz pięćdziesięciolecia gry, została ona odbudowana i pokazana publiczności.

Reklama

Znaczenie

Dzięki dziennikarzowi Davidowi Ahlowi, Tennis for Two zyskał miano pierwszej gry wideo, a Higinbotham uznany został za twórcę gier komputerowych. Niemniej jednak, część historyków podważa tę klasyfikację, argumentując, że gra nie generowała samodzielnego sygnału wideo. Mimo to, dzieło Higinbothama miało znaczący wpływ na rozwój branży gier, inspirując Steve’a Russella do stworzenia Spacewar!, a także przyczyniając się do powstania konsoli Magnavox Odyssey oraz gry Pong, która zdobyła dużą popularność na rynku.

Reklama
Reklama