Port Morski Gdańsk
Port Morski Gdańsk, zlokalizowany nad Zatoką Gdańską przy Martwej Wiśle, jest jednym z największych portów na Bałtyku. Powierzchnia portu wynosi 679 ha, a akweny obejmują 412,6 ha. Port odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, obsługując różnorodne ładunki, w tym paliwa płynne.
Obroty i Przeładunki
W 2006 roku port Gdańsk osiągnął obroty 24,2 mln ton, co stanowiło 40,13% obrotów wszystkich polskich portów. W 2015 roku przeładowano rekordowe 36 mln ton, a w 2019 roku liczba ta wzrosła do 52 mln ton. Pandemia COVID-19 wpłynęła na zmniejszenie obrotów w 2020 roku, jednak port Gdańsk nadal utrzymał 8. miejsce w Europie pod względem przeładunków.
Infrastruktura
Port Morski Gdańsk dysponuje różnorodnymi terminalami, w tym:
- Terminal kontenerowy DCT Gdańsk
- Terminal promowy
- Terminal węglowy
- Terminal gazu płynnego
W 2019 roku rząd potwierdził plan budowy pływającego terminala do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
Położenie
Port znajduje się na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego, w zachodniej części Mierzei Wiślanej. Obejmuje obszary dzielnic Gdańska, takich jak Nowy Port, Letnica czy Młyniska.
Nawigacja
Statki o długości do 225 m i zanurzeniu do 10,2 m mogą wchodzić do Nowego Portu, a do Portu Północnego statki do 300 m i zanurzeniu do 15 m. Port jest wolny od lodu zimą.
Historia
Historia portu sięga średniowiecza, kiedy powstała pierwsza infrastruktura. W ciągu wieków port przeszedł wiele zmian, w tym znaczne zniszczenia w czasie II wojny światowej. W latach 70. XX wieku zbudowano nową część portu – Port Północny. W ostatnich latach port przeszedł modernizację i rozwój, w tym budowę nowych terminali i infrastruktury.
Podsumowanie
Port Morski Gdańsk to kluczowy element polskiej gospodarki, łączący różnorodne terminale i oferujący szerokie możliwości przeładunkowe. Jego znaczenie wzrasta z każdym rokiem, a planowane inwestycje mają na celu dalszy rozwój i adaptację do zmieniających się warunków na rynku morskim.