Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Cieniowanie Gourauda

Chcę dodać własny artykuł

Cieniowanie Gourauda

Cieniowanie Gourauda, znane również jako cieniowanie oparte na interpolacji jasności, to technika stosowana w grafice komputerowej do symulacji efektów świetlnych i kolorystycznych na powierzchniach obiektów. Opracowana przez francuskiego informatyka Henri Gouraud, metoda ta różni się od cieniowania Phonga, które opiera się na interpolacji wektorów normalnych. Cieniowanie Gourauda zapewnia płynne przejście jasności w całym obiekcie, w przeciwieństwie do cieniowania płaskiego.

Proces cieniowania Gourauda w grafice 3D

W grafice 3D obiekty są modelowane jako zestawy wielokątów, tworzących siatki. Proces cieniowania Gourauda składa się z kilku kroków:

  • Obliczenie wektorów normalnych: Pierwszym krokiem jest obliczenie wektorów normalnych dla wierzchołków wielokątów, co pozwala na określenie kąta padania światła.
  • Obliczenie jasności wierzchołków: Na podstawie kątów padania światła oblicza się jasność dla każdego wierzchołka.
  • Interpolacja jasności: Cieniowanie wielokątów odbywa się poprzez interpolację jasności wzdłuż krawędzi i wierszy, co zapewnia płynne przejścia w jasności.

Algorytm ten można również zastosować do interpolacji barw, co zwiększa jego wszechstronność. Warto jednak zauważyć, że cieniowanie Gourauda ma swoje ograniczenia. Traci informacje o kącie padania światła przed rysowaniem wielokątów, co może prowadzić do błędów w oświetleniu. Na przykład, jeśli intensywne światło punktowe pada na środek wielokąta, a wierzchołki są słabo oświetlone, cały wielokąt może wydawać się ciemny. Ta wada nie występuje w metodzie cieniowania Phonga.