[the_ad id="296445"]
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
[the_ad_group id="19176"]
[the_ad_group id="19285"]
[the_ad id="295880"]

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny to specjalny typ wagonu kolejowego, który umożliwia przygotowanie oraz serwowanie posiłków pasażerom. Pierwsze takie wagony wprowadzono w 1879 roku. Zazwyczaj składają się one z sali jadalnej oraz kuchni z zapleczem dla załogi.

Układ i wyposażenie

W typowym wagonie restauracyjnym znajduje się:

  • Sala jadalna z ok. 40 miejscami dla pasażerów, z przejściem pośrodku.
  • Kuchnia umiejscowiona z boku wagonu.
  • Stoliki: 2-osobowe po jednej stronie i 4-osobowe po drugiej.

Usługi gastronomiczne

W wagonach restauracyjnych obowiązuje tradycyjna obsługa kelnerska oraz menu, które różni się w zależności od standardu wagonu i kategorii pociągu. Zazwyczaj oferowane są:

  • Co najmniej trzy zimne przekąski.
  • Dwie gorące przekąski.
  • Kilka rodzajów zup.
  • Drugie dania na bazie mięsa: wołowiny, wieprzowiny, drobiu.
  • Wyroby cukiernicze oraz napoje zimne i gorące.

Dania serwowane są na tradycyjnej zastawie stołowej.

Ewolucja wagonów restauracyjnych

Początkowo wagony restauracyjne były dodatkiem do najważniejszych pociągów, jednak obecnie są obecne w wielu ekspresowych i dalekobieżnych pociągach.

Wagony gastronomiczne w Polsce

W Polsce kursują dwa rodzaje wagonów gastronomicznych, obsługiwanych przez PKP Intercity i WARS:

  • Wysokiej jakości wagony restauracyjne, dostępne w ograniczonej liczbie, głównie w pociągach międzynarodowych oraz Ekspres InterCity.
  • Wagonów barowych o niższym standardzie, które oferują mniejszy wybór potraw, serwowanych w plastikowych naczyniach.

W aglomeracjach kolejowych wagon restauracyjny stanowi ważny element podróży, zapewniając komfort i wygodę w trakcie długich tras.

[the_ad id="295962"]