Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Parowiec

Chcę dodać własny artykuł

Parowiec

Parowiec to statek lub okręt napędzany maszyną parową, która może być tłokowa (SS) lub turbinowa (TSS).

Historia

Pierwsze próby z parowcami miały miejsce w 1783 roku, kiedy francuski arystokrata, markiz, zbudował łódź napędzaną maszyną parową. Jednak pierwszym uznawanym parowcem był s.s. Clermont z 1807 roku. W początkowych latach parowce były niebezpieczne z powodu awarii kotłów, ale ich konstrukcja została znacznie udoskonalona w drugiej połowie XIX wieku.

W 1817 roku polski konstruktor Józef Bożek przeprowadził próby łodzi parowej na Wełtawie. Wprowadzono także maszyny parowe z podwójnym i potrójnym rozprężaniem pary, co zwiększyło ich sprawność. Do 1890 roku parowce stanowiły 57% tonażu floty światowej, a przed I wojną światową ich udział wzrósł do 93%.

Paliwa

Początkowo parowce korzystały z węgla lub drewna jako paliwa. Po wprowadzeniu palników na paliwa ciekłe, zaczęto używać ropy naftowej, co zwiększyło efektywność przestrzenną statków. Współcześnie niektóre jednostki korzystają z energii jądrowej, co zapewnia im długi czas pracy bez potrzeby uzupełniania paliwa, ale jest kosztowne w budowie i eksploatacji.

Współcześnie

Od drugiej połowy XX wieku liczba parowców zaczęła maleć na rzecz bardziej ekonomicznych napędów spalinowych. W 1982 roku zarejestrowano jedynie 1581 parowców, co stanowiło 13,5% tonażu światowego, mimo że ich liczba była tylko 2%. Wyjątkiem są nowo budowane turboparowe gazowce LNG. W XXI wieku nadal funkcjonują niektóre parowce ze względów historycznych oraz małe jednostki jak holowniki.

Znane parowce

  • TSS Stefan Batory
  • SS Warszawa
  • RMS Titanic
  • RMS Lusitania
  • RMS Olympic
  • RMS Carpathia
  • RMS Mauretania
  • SS Kaiser Wilhelm der Große
  • Turbinia

Parowce jako muzea

  • SS Sołdek w Gdańsku – maszyna parowa opalana węglem
  • ORP Błyskawica w Gdyni – turbiny parowe opalane mazutem