Oszustwo wciąż na czołówce wiadomości: Lubuscy policjanci ponownie ostrzegają przed zbytnim zaufaniem do nieznajomych. Na celownik wzięli 47-letnią mieszkankę gminy Otyń, która stała się ofiarą przestępcy podszywającego się pod pracownika banku. Oszust telefonicznie powiadomił ją, że jej konto zostało naruszone, a zgromadzone oszczędności są zagrożone. W wyniku manipulacji kobieta wypłaciła swoje oszczędności i wpłaciła je do wpłatomatu, myśląc, że ratuje swoją finansową przyszłość. Efekt? Straciła ponad 30 tysięcy złotych oraz zaciągnęła kredyt na rzecz oszustów.
OSTRZEŻENIA PRZED OSZUSTWAMI
Prawda jest taka, że oszuści nieustannie rozwijają swoje techniki wyłudzeń. Wykorzystują zarówno słabe zabezpieczenia portali społecznościowych, jak i potencjalne naiwności osób, które są gotowe uwierzyć w „troskę” fałszywych pracowników banków. Co gorsza, są przypadki, gdy oszust nie czeka na telefon z instytucji, ale sam dzwoni, przeprowadzając rzekomą „weryfikację” i pozyskując w ten sposób wrażliwe dane, takie jak PESEL czy hasła do aplikacji bankowych. I wtedy złodziej ma pełne pole do popisu: oprócz okrawania konta, może również wziąć kredyt.
FAŁSZYWE TELEFONY I ZAUFAWCZY ODBIORCY
W piątek, 23 sierpnia, 47-latka odebrała telefon od „pracownika banku”, który zdradził jej feralne wieści: ktoś włamał się na jej konto i zawarł niekorzystne umowy kredytowe. Zaskakująco „życzliwie” doradzał jej, jak anulować niechciane wypłaty z konta. Prowadzony przez oszusta wątek skomplikowanej sprawy pod presją czasu był na tyle przekonywujący, że kobieta zaczęła generować kody Blik, a następnie wypłacała pieniądze z konta, które trafiały do rąk oszusta. Efekt? Zaciągnięty kredyt na kwotę kilkudziesięciu tysięcy złotych również wylądował w wpłatomacie. Niewinna ofiara, kierując się wskazówkami fałszywego doradcy, straciła oszczędności życia.
ROZWAŻNE ROZMOWY TO PODSTAWA
Apelujemy, aby w telefonicznych rozmowach z obcymi zachować szczególną ostrożność i rozwagę. Oszuści potrafią mistrzowsko manipulować rozmową, by wyciągnąć jak najwięcej informacji. Wobec nieznajomych warto przyjąć postawę ograniczonego zaufania. Zawsze rozłącz się i samodzielnie skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby potwierdzić tożsamość rozmówcy. Osobiście udaj się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie tych kilku zasad może uratować Twoje oszczędności.
WAŻNE ZASADY DO ZAPAMIĘTANIA
Przypominamy, że:
– Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy.
– Policja nie informuje telefonicznie o akcjach mających na celu uchwycenie przestępców.
– W przypadku wątpliwości zawsze rozłącz się.
– Nie działaj pod presją czasu ani emocji.
– Jeśli coś wzbudza Twój niepokój, natychmiast zgłoś to Policji, dzwoniąc pod numer 112.
Nie bądź kolejną ofiarą! Zachowaj czujność!
aspirant Justyna Sęczkowska-Sobol
Komenda Powiatowa Policji w Nowej Soli
Źródło: Polska Policja