Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

PZL.50 Jastrząb

Chcę dodać własny artykuł

PZL.50 Jastrząb

PZL.50 Jastrząb to prototyp polskiego samolotu myśliwskiego, stworzony przez inżyniera Wsiewołoda Jakimiuka w Państwowych Zakładach Lotniczych w 1939 roku.

Historia

W połowie lat 30. XX wieku polskie lotnictwo wojskowe korzystało z górnopłatów myśliwskich PZL P.7 i PZL P.11. Choć nowoczesne, zaczęły tracić na znaczeniu w obliczu dynamicznego rozwoju lotnictwa. W odpowiedzi na te zmiany, już w połowie lat 30. zlecono rozwój nowych konstrukcji, w tym PZL.50 Jastrząb, mającego zastąpić wysłużone PZL P.11.

Prototyp ukończono w październiku 1938 roku, a jego oblot miał miejsce w lutym 1939 roku. W trakcie prac nad samolotem wystąpiły opóźnienia związane z dostawami podwozia oraz niewystarczającą mocą silnika, co wpłynęło na jego osiągi. Mimo wprowadzonych poprawek, dalszy rozwój prototypu został przerwany przez wybuch II wojny światowej.

Służba

W kwietniu 1939 roku rozpoczęto produkcję pierwszej serii pięciu maszyn, jednak z powodu inwazji niemiecko-radzieckiej żaden z samolotów nie został ukończony. Prototyp PZL.50/I ewakuowano na lotnisko w Popowie Kościelnym, jednak podczas lotu z powodu braku paliwa musiał lądować awaryjnie. Dalsze losy samolotów są nieznane.

Konstrukcja

PZL.50 to całkowicie metalowy dolnopłat z chowanym podwoziem. Kabina pilota jest zamknięta, a uzbrojenie składa się z czterech karabinów maszynowych kal. 7,92 mm oraz 100 kg bomb. Przewidywano także wersję z silniejszym uzbrojeniem i mocniejszym silnikiem.

Wersje

  • PZL.50/I – pierwszy prototyp
  • PZL.50/II – drugi prototyp
  • PZL.50A – pierwsza wersja seryjna
  • PZL.50B – planowana druga wersja seryjna

Podsumowanie

PZL.50 Jastrząb był ambitnym projektem polskiego myśliwca, jednak z powodu opóźnień i wybuchu II wojny światowej nie zdołał zrealizować swojego potencjału bojowego. Prototyp oraz plany dotyczące jego dalszego rozwoju ostatecznie zostały przerwane.