Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kierownica rowerowa

Kierownica rowerowa

Kierownica rowerowa to kluczowy element roweru, umożliwiający zmianę kierunku jazdy oraz stanowiący jeden z trzech punktów podparcia rowerzysty, obok pedałów i siodełka. Zwykle znajduje się bezpośrednio nad przednim kołem i jest połączona z widelcem koła poprzez wspornik i stery.

Reklama

Rodzaje kierownic

Kształt i typ kierownicy zależą od przeznaczenia roweru oraz preferencji użytkownika. Do najważniejszych rodzajów kierownic należą:

  • Kierownice szosowe: Charakteryzują się wykrzywionym kształtem (tzw. baranek), co pozwala na trzymanie ich w różnych chwycie, redukując opory aerodynamiczne. Szerokości kierownic wahają się od 40 cm do 46 cm, a ich wybór powinien być uzależniony od szerokości barków kolarza.
  • Kierownice torowe: Podobne do szosowych, ale mają głębszy profil i są węższe (do 38 cm), co sprzyja lepszej aerodynamice.
  • Kierownice górskie: Zwykle proste lub lekko wygięte, szersze od szosowych (około 58 cm), co zapewnia lepszą kontrolę w trudnym terenie.

Średnice i materiały

Obecnie najczęściej stosowaną średnicą kierownic jest 31,8 mm (oversize), chociaż można spotkać również 26 mm i 25,4 mm. Większe średnice oferują większą sztywność przy niewielkim wzroście wagi.

Reklama

Kierownice wykonuje się z różnych materiałów, w tym:

  • Stal: Używana w popularnych rowerach, jest tania i masywna, ale ciężka.
  • Duraluminium: Lżejsze i bardziej kosztowne niż stal, ale mniej wytrzymałe.
  • Włókno węglowe: Najwyższa klasa, charakteryzuje się niską wagą, dużą odpornością na zmęczenie oraz lepszym tłumieniem drgań, jednak jest droższe od aluminium.

Wysokiej jakości kierownice często tworzą z mostkiem wspólny element, co dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność i estetykę.

Reklama
Reklama