Kierownica rowerowa
Kierownica rowerowa to kluczowy element roweru, umożliwiający zmianę kierunku jazdy oraz stanowiący jeden z trzech punktów podparcia rowerzysty, obok pedałów i siodełka. Zwykle znajduje się bezpośrednio nad przednim kołem i jest połączona z widelcem koła poprzez wspornik i stery.
Rodzaje kierownic
Kształt i typ kierownicy zależą od przeznaczenia roweru oraz preferencji użytkownika. Do najważniejszych rodzajów kierownic należą:
- Kierownice szosowe: Charakteryzują się wykrzywionym kształtem (tzw. baranek), co pozwala na trzymanie ich w różnych chwycie, redukując opory aerodynamiczne. Szerokości kierownic wahają się od 40 cm do 46 cm, a ich wybór powinien być uzależniony od szerokości barków kolarza.
- Kierownice torowe: Podobne do szosowych, ale mają głębszy profil i są węższe (do 38 cm), co sprzyja lepszej aerodynamice.
- Kierownice górskie: Zwykle proste lub lekko wygięte, szersze od szosowych (około 58 cm), co zapewnia lepszą kontrolę w trudnym terenie.
Średnice i materiały
Obecnie najczęściej stosowaną średnicą kierownic jest 31,8 mm (oversize), chociaż można spotkać również 26 mm i 25,4 mm. Większe średnice oferują większą sztywność przy niewielkim wzroście wagi.
Kierownice wykonuje się z różnych materiałów, w tym:
- Stal: Używana w popularnych rowerach, jest tania i masywna, ale ciężka.
- Duraluminium: Lżejsze i bardziej kosztowne niż stal, ale mniej wytrzymałe.
- Włókno węglowe: Najwyższa klasa, charakteryzuje się niską wagą, dużą odpornością na zmęczenie oraz lepszym tłumieniem drgań, jednak jest droższe od aluminium.
Wysokiej jakości kierownice często tworzą z mostkiem wspólny element, co dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność i estetykę.