Mechanika gier fabularnych
Mechanika w grach fabularnych to zbiór zasad, które regulują przebieg rozgrywki, obejmujący:
- generowanie świata gry i reguły przeprowadzania przygód
- tworzenie postaci oraz interakcje z otoczeniem
Rola mechaniki
Mechanika łączy graczy i Mistrza Gry (MG), który pełni rolę reżysera. Umożliwia interakcję w stworzonym przez MG świecie, definiując ramy, w jakich odbywa się gra.
Parametryzacja
Mechanika porządkuje świat gry, tworząc jego matematyczny model. Dzięki parametrom, takim jak siła czy zręczność, można precyzyjnie określić przewagę postaci.
Losowość
Wprowadzenie elementu losowości, zwykle opartego na prawdopodobieństwie, symuluje nieprzewidziane zdarzenia, co czyni świat gry bardziej realistycznym.
Rozstrzyganie konfliktów
Cechy postaci mogą prowadzić do konfliktów między intencjami gracza a mechaniką. W takich sytuacjach mechanika decyduje o wyniku, co może prowadzić do napięć w rozgrywce.
Mechanizmy w praktyce
Kości do gry
Losowość w grach RPG często realizowana jest przez rzuty kośćmi, w tym:
- czterościenne (k4)
- sześciościenne (k6)
- ośmiościenne (k8)
- dwunastościenne (k12)
- dwudziestościenne (k20)
W niektórych systemach stosuje się także kości procentowe (k100).
Tworzenie postaci
Podczas tworzenia postaci kluczowe jest zdefiniowanie jej cech w kontekście świata gry, co może obejmować:
- określenie współczynników
- przypisanie punktów doświadczenia
Gracze powinni mieć pomysł na swoją postać, uwzględniając jej wygląd i osobowość.
Metamechanika
Metamechanika to zasady, które mają na celu poprawę kontroli nad fabułą i atmosferą gry, mogąc ingerować w podstawowe zasady rządzące światem gry.
Testy, rzuty, modyfikatory
Testy (rzuty) służą do rozstrzygania konfliktów. Określają poziom trudności i warunki sukcesu.
Zapis rzutów zazwyczaj przyjmuje formę , gdzie to liczba kości, to typ kości, a to modyfikator. Przykład: oznacza rzut dwiema kośćmi ośmiościennymi z modyfikatorem +3.
W wielu systemach popularne są rzuty procentowe, które wykonuje się przy użyciu dwóch kości dziesięciościennych.