Ikarus 260
Ikarus 260 to jedenastometrowy węgierski autobus produkowany przez firmę Ikarus, używany głównie w krajach byłego RWPG. W latach 1971-2002 zbudowano 73 547 sztuk tego modelu, z których około jedna trzecia została wyeksportowana do ZSRR.
Historia w Polsce
Produkcja modelu Ikarus 260 rozpoczęła się w 1972 roku, a jego pierwsze odmiany wprowadzono do Polski w 1974 roku. Główne modele to:
- Ikarus 260.00 – wersja dla BKV Budapeszt, produkowana do połowy lat 80.
- Ikarus 260.04 – najpopularniejszy model w Polsce, sprowadzany od 1974 roku, dostosowany do potrzeb polskich przewoźników.
- Ikarus 260.02 – wersja dla NRD, sprowadzona do Warszawy w 1982 roku, z mniejszą liczbą otwieranych okien.
- Ikarus 260.73A oraz Ikarus 260.73B – zmodernizowane wersje z silnikami Raba i automatycznymi skrzyniami biegów, importowane w latach 90.
Zachowane egzemplarze w Polsce
W styczniu 2019 roku w Polsce istniały historyczne Ikarusy 260, które przetrwały do dziś.
Podtypy Ikarusa 260
- Ikarus 260.01 – zamówiony przez ZSRR, z manualną skrzynią biegów.
- Ikarus 260.03 – wersja dla Miszkolca, z automatyczną skrzynią biegów.
- Ikarus 260.30A – produkowany po 1997 roku, z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem Raba D10UTSLL-160.
- Ikarus 260.39 – lokalna wersja z większą liczbą miejsc stojących.
- Ikarus 260.45 oraz Ikarus 260.46 – modele dla BKV Budapeszt, wyposażone w silnik Rába D2156HM6U.
Podsumowanie
Ikarus 260 to ikona transportu publicznego w Polsce i byłym bloku wschodnim. Jego różnorodne podtypy i adaptacje do potrzeb lokalnych przewoźników świadczą o jego wszechstronności i długowieczności.