Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Awangarda Krakowska

Awangarda Krakowska

Awangarda Krakowska to grupa literacka działająca w latach 1922−1927, związana z krakowskim czasopismem „Zwrotnica”. Na czoło ruchu wysunął się Tadeusz Peiper, który w 1922 roku ogłosił manifest „Miasto. Masa. Maszyna”, definiujący nową poezję. Grupa ta była jedynym polskim ruchem artystycznym, który szczegółowo opracował program poetycki, kierując się hasłem: „Minimum słów, maksimum treści”. Etymologia terminu „awangarda” sugeruje bojowość i zmienność, co odnajdujemy w ich dążeniu do tworzenia nowych form artystycznych.

Reklama

Przedstawiciele

  • Jan Brzękowski
  • Jalu Kurek
  • Tadeusz Peiper
  • Julian Przyboś
  • Adam Ważyk

Główne założenia programu poetyckiego

  • Kult 3 × M („Miasto, Masa, Maszyna”) – ukierunkowanie na współczesną cywilizację
  • Artysta jako architekt-budowniczy zdań
  • Ekwiwalentyzacja uczuć – wyrażanie uczuć poprzez obrazy
  • Metafora jako kluczowy środek wyrazu
  • Zbliżenie rytmu poezji do rytmu prozy
  • Ekonomiczność języka poetyckiego
  • Skupienie na teraźniejszości i nowości
  • Emocjonalna powściągliwość i intelektualna dyscyplina
  • Precyzyjna budowa wiersza

Charakterystyka poezji awangardowej

  • Antyromantyzm: Poezja nie jest dziełem natchnienia, lecz wynikiem intelektualnego wysiłku.
  • Prezentyzm: Tematyka teraźniejszości, z naciskiem na miasto i technikę.
  • Antysentymentalizm: Emocjonalna powściągliwość, unikanie lirycznego ekshibicjonizmu.
  • Poezja: Nowa forma poezji oparta na metaforze i składni.
  • Konstruktivizm: Poezja jako przemyślana budowla, opanowująca chaos.
  • Kultura: Praca twórcza jako organizacja natury przez kulturę.
  • Forma: Nośnik idei społecznych, zorganizowane społeczeństwo jako idealny model.
  • Sztuka: Odpowiedź na wrażliwość współczesnego człowieka, zgodna z rygorem i ekonomią.

Awangarda Krakowska, poprzez swoje innowacyjne podejście, wniosła znaczący wkład w polską literaturę, kwestionując tradycyjne formy i wprowadzając nowe idee. Grupa ta miała za zadanie nie tylko tworzenie, ale i przekształcanie poezji oraz myślenia o sztuce w kontekście szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Reklama
Reklama