Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nową inicjatywę, która ma na celu wsparcie zakupu samochodów elektrycznych. Program, którego wdrożenie planowane jest na 1 lutego 2025 roku, zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”. Na ten projekt przeznaczono ponad 1,6 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Warto się z tym zapoznać, bo to nie lada okazja dla tych, którzy rozmyślają o przesiadce na napęd elektryczny!
DOPŁATY DLA OSÓB FIZYCZNYCH
Nowy program oferuje dopłaty skierowane do osób fizycznych, które kupują elektryczne pojazdy do celów prywatnych, jak również do przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. Maksymalna dotacja wyniesie 40 tysięcy złotych, jednak aby ją otrzymać, konieczne będzie spełnienie kilku warunków. Należy między innymi zezłomować samochód spalinowy oraz nie przekraczać rocznego dochodu na poziomie 135 tysięcy złotych.
PARAMETRY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
Wsparcie obejmie pojazdy elektryczne klasy M1, mające do 9 miejsc, w tym miejsce dla kierowcy. Dofinansowanie dotyczy zakupu, leasingu oraz długoterminowego wynajmu. Warto jednak pamiętać, że cena nabywanego samochodu nie może przekraczać 225 tysięcy złotych netto, a limit przebiegu wyniesie 6 tysięcy kilometrów. Jak widać, program ma jasno określone ramy, co z pewnością ułatwi jego realizację.
ISTOTNE ZMIANY W PORÓWNANIU DO „MOJEGO ELEKTRYKA”
Nowa inicjatywa różni się od swojego poprzednika w kilku kluczowych aspektach. Program „Mój elektryk”, obowiązujący do 31 stycznia 2025 roku lub do wyczerpania środków, obejmował także inne podmioty, natomiast nowa edycja ogranicza się tylko do osób fizycznych i przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności. Zmieniło się również kryterium cenowe – dotychczasowa kwota dotacji była określona w kwotach brutto, podczas gdy obecnie będzie to cena netto.
ZAANGAŻOWANIE W PROCESIE TWORZENIA PROGRAMU
Wprowadzenie nowego programu poprzedziły szczegółowe konsultacje z różnorodnymi grupami, w tym przedstawicielami administracji rządowej, organizacji samorządowych, czy środowisk społecznych oraz biznesowych. Podczas tych rozważań zgłoszono ponad 300 uwag, co świadczy o poważnym i kompleksowym podejściu do tematu. Wśród kluczowych zmian znalazło się także zwiększenie podstawowej kwoty dotacji dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.
CEL PROGRAMU
Nowa inicjatywa ma na celu nie tylko wsparcie zakupu aut elektrycznych, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Polsce. Planuje się, że dzięki temu programowi uda się sfinansować zakup około 40 tysięcy pojazdów elektrycznych. Czy to wystarczy, aby przekonać Polaków do zainwestowania w ekologiczną motoryzację? Odpowiedź na to pytanie uzyskamy najwcześniej w 2025 roku, kiedy to program wejdzie w życie.
Źródło: PAP
Uwaga! Na koniec dodam, że rynek walutowy również nie stoi w miejscu. Sięgając po aktualne informacje, na dzień 17 grudnia 2024 roku warto zwrócić uwagę na kursy, takie jak USD/PLN, EUR/PLN, czy CHF/PLN. Te dane mogą być przydatne dla planujących zakupy za granicą, w tym dla nabywców elektrycznych aut.