Sygnalizacje świetlne to istotny element miejskiej infrastruktury. Bez elektronicznych sterowników nie funkcjonują prawidłowo, jak informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Dotychczas takie skrzynki znajdowały się na powierzchni, jednak postęp technologiczny pozwala na ich umieszczanie pod ziemią. Przykładem tego jest już wdrożona zmiana na placu Na Rozdrożu.
Wzrost Liczby Skrzyżowań w Warszawie
Na drogach warszawskich, zarządzanych przez ZDM, już ponad 900 skrzyżowań posiada sygnalizację świetlną, a ta liczba nadal rośnie. Jeszcze w 2015 roku było ich zaledwie nieco ponad 700, co świadczy o wzmożonych działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Nowoczesne Funkcje Sygnalizacji
Zarząd Dróg Miejskich zwraca uwagę, że sygnalizacja świetlna, mimo swoich wad, jest często najskuteczniejszym rozwiązaniem. Nowoczesne urządzenia potrzebują specjalnych sterowników, które mieszczą się w skrzynkach znajdujących się przy sygnalizacjach. Z biegiem lat technologia się rozwija, co skutkuje wprowadzaniem nowych funkcji. Obecnie sygnalizacje mogą wykrywać pieszych i rowerzystów, dostosowywać długość sygnałów w zależności od natężenia ruchu oraz nadawać priorytet komunikacji publicznej.
Wraz z nowymi funkcjami rośnie zapotrzebowanie na elektronikę, przez co skrzynki sterowników stają się większe. Taki rozwój budzi jednak obawy związane z możliwością utrudnienia w ruchu pieszym i rowerowym oraz problemami estetycznymi dla niektórych mieszkańców.
Podziemne Szafy Sterownicze
Przeniesienie sterowników pod ziemię to złożone i kosztowne przedsięwzięcie. W przeszłości koszt jednej szafy mógł sięgać 150 tys. zł, co znacząco podnosiło koszty inwestycji. Oprócz ceny, istotnym wyzwaniem było zapewnienie wodoszczelności, kluczowej dla funkcjonowania urządzeń.
Mimo trudności, ZDM prowadził testy podziemnych szaf, które z powodzeniem pojawiły się na ul. Miodowej. Rozwój technologii sprawił, że teraz zostaną one zastosowane na szerszą skalę, a ceny produkcji spadły o ponad połowę, co podyktowane jest uproszczeniem konstrukcji gwarantujące ich wodoszczelność.
Plany na Przyszłość
Władze stolicy mają ambitne cele, aby każda nowa sygnalizacja była wyposażona w podziemne sterowniki. Wymaga to jednak szczegółowych analiz, w tym znalezienia optymalnego miejsca na skrzyżowaniu, zwłaszcza z uwagi na kwestie odwodnienia.
Każdy taki sterownik musi być zamontowany w specjalnej szafie, która zabezpieczy go przed dostępem wody. Obudowa powinna być wykonana ze stali szlachetnej i umożliwiać łatwe otwieranie przy pomocy podnośników. Takie wymagania udało się spełnić podczas remontu placu Na Rozdrożu oraz na skrzyżowaniu Branickiego i Sarmackiej.
W najbliższym czasie podziemne szafy zostaną zainstalowane na kolejnych skrzyżowaniach, w tym Świętokrzyskiej i Mazowieckiej, co z pewnością przyczyni się do dalszej poprawy bezpieczeństwa i funkcjonalności warszawskich dróg.
Źródło/foto: Polsat News