Poduszkowiec
Poduszkowiec to pojazd poruszający się na poduszce powietrznej, unoszący się nad powierzchnią wody lub lądu na wysokości kilku centymetrów. Działa dzięki wentylatorowi, który zasysa powietrze i wtłacza je pod spód maszyny, tworząc komorę powietrzną. Po jej wypełnieniu, poduszkowiec unosi się, a nadmiar powietrza wydostaje się na zewnątrz. Ruch pojazdu odbywa się dzięki silnikom napędzającym śmigła lub poprzez regulację wentylatora. Sterowanie realizowane jest za pomocą sterów lotniczych lub odchylanych śmigieł.
Zastosowanie
Poduszkowce mogą poruszać się nad różnorodnymi powierzchniami, w tym wodą, lądem, terenami grząskimi oraz lodem. Umożliwiają pokonywanie niewielkich przeszkód terenowych, aczkolwiek mają ograniczenia w pokonywaniu dużych nierówności i pochyłości. Do ich zastosowań należą:
- desant wojskowy
- patrolowanie terenów bagiennych
- ratownictwo w trudno dostępnych miejscach
- turystyka krajoznawcza
- wyścigi poduszkowców
Rodzaje poduszkowców
Odmianą poduszkowca jest poduszkowiec bocznościenny, który ma sztywne burty i działa na wodzie, zmniejszając opór ruchu oraz zwiększając prędkość w porównaniu do tradycyjnych statków.
Zalety i wady
Poduszkowce oferują szereg zalet, w tym:
- możliwość poruszania się po różnych powierzchniach
- pokonywanie niewielkich przeszkód bez konieczności omijania
- brak potrzeby utwardzonych dróg
- możliwość postoju na różnych powierzchniach
- wysoka prędkość w porównaniu do okrętów
- niskie zagrożenie dla środowiska
Jednakże mają także wady:
- wrażliwość fartucha na uszkodzenia
- mała zwrotność
- trudności w pokonywaniu pochyłości
- duży pobór mocy
- wzniecanie kurzu lub pyłu
- wysokie echo radarowe w zastosowaniach militarnych
Historia
Teoretyczne prace nad poduszkowcami trwały przez XIX wiek, jednak prawdziwy postęp nastąpił w 1956 roku, kiedy Christopher Cockerell wynalazł pierwszy poduszkowiec. Jego maszyna, nazwana Hovercraft, odbyła pierwszy lot 11 czerwca 1959 roku na wyspie Wight.
Poduszkowce w Polsce
W Polsce, projekt M–6 Ursynów, stworzony przez inż. Andrzeja Moldenhawera w 1971 roku, był jednym z pierwszych poduszkowców. Pojazd zaprojektowano do celów rolniczych, wykorzystując silnik Wartburga oraz prototypowy wentylator.