Fenomenologia
Fenomenologia to XX-wieczny kierunek filozoficzny, który koncentruje się na opisie i analizie tego, co jest bezpośrednio doświadczane. Głównymi przedstawicielami tego nurtu są Edmund Husserl i Max Scheler, przy czym Scheler rozwijał swoje idee niezależnie od Husserla.
Nazwa i historia
Termin „fenomenologia” został po raz pierwszy użyty przez J. H. Lamberta w 1764 roku. Pojawiał się również w pracach takich filozofów jak Kant, Hegel, Renouvier, Amiel oraz E. von Hartmann. Każdy z nich nadawał temu terminowi różne znaczenia, nie definiując go jako konkretnej metody myślenia.
Metoda fenomenologiczna
Metoda fenomenologiczna polega na badaniu rzeczywistości bez założeń. Husserl postulował „powrót do rzeczy samych”, co prowadzi do tzw. redukcji fenomenologicznej (epoché), czyli zawieszenia przekonań o istnieniu świata i podmiotu poznającego. Celem jest uzyskanie czystej świadomości, która postrzega świat wyłącznie jako fenomeny.
Ważnym pojęciem w fenomenologii jest intencjonalność, zapożyczona od Franza Brentana. Intencjonalność łączy umysł z przedmiotem, a składa się z dwóch elementów: noezy (aktu świadomości) i noematu (przedmiotu). Husserl zauważył, że nie wszystkie stany umysłowe są intencjonalne, co stanowiło rozwinięcie idei Brentana.
Analiza eidetyczna
Fenomenologia dąży do uchwycenia istoty zjawisk poprzez analizę eidetyczną, polegającą na identyfikacji ich czystych istot. Wystarczy jeden przykład lub naoczność wyobrażeniowa, aby dostrzec istotę danego zjawiska.
Wpływ na badania religijne
Podejście fenomenologiczne w badaniach religii, zapoczątkowane przez Gerardusa van der Leeuwa i rozwinięte przez Mirceę Eliadego, doprowadziło do nowoczesnego religioznawstwa, które unika analizy osadzonej w realiach subiektywnych badacza.
Podsumowanie
Fenomenologia, poprzez swoją unikalną metodę badawczą oraz skupienie na doświadczeniu, stanowi ważny kierunek w filozofii i innych dziedzinach, takich jak religioznawstwo. Jej kluczowe pojęcia, takie jak intencjonalność i analiza eidetyczna, przyczyniają się do głębszego zrozumienia zjawisk i ich istoty.