Avro 504
Avro 504 to brytyjski samolot szkolny i wielozadaniowy, który został zaprojektowany przez firmę Avro (A. V. Roe Co). Jego oblot miał miejsce 17 września 1913 roku, a produkcja trwała do 1925 roku. Samolot charakteryzował się konstrukcją dwupłatową, wykonaną z drewna, z klasycznym, stałym podwoziem. Miał załogę dwuosobową.
Historia konstrukcji
Prototyp Avro 504 okazał się bardzo udany, co zaowocowało jego zamówieniem przez brytyjskie lotnictwo. W czasie I wojny światowej, samolot był wykorzystywany nie tylko jako maszyna szkoleniowa, ale również w rolach bojowych, takich jak lekki bombowiec i samolot zwiadowczy. W miarę postępu wojny, jego zastosowanie zmieniło się, a od 1915 r. powrócił do roli samolotu szkolnego.
Do końca wojny zbudowano łącznie 8340 egzemplarzy Avro 504, w tym wersje szkolno-treningowe, takie jak Avro 504A, 504J i 504K. Samolot był produkowany w wielu krajach, w tym w Belgii, Japonii oraz ZSRR, gdzie wyprodukowano ponad 700 sztuk pod oznaczeniem U-1.
Opis techniczny
- Typ: Samolot wielozadaniowy, dwupłatowy
- Konstrukcja: Drewno, pokrycie płótnem
- Wymiary: Rozpiętość 10,98 m, długość 8,98 m, wysokość 3,18 m
- Masa własna: 558 kg, masa startowa: 828 kg
- Napęd: Silnik gwiazdowy rotacyjny o mocy od 80 KM do 130 KM
- Prędkość maksymalna: 145 km/h
- Pułap: 4480 m
- Zasięg: 402 km
- Uzbrojenie: 1-2 karabiny maszynowe Lewis, do 36 kg bomb (w niektórych wersjach)
Użytkownicy
Avro 504 był używany przez różne kraje, w tym:
- Wielka Brytania
- Belgia
- Japonia
- ZSRR
Wnioski
Avro 504 stanowił podstawowy samolot szkolny w brytyjskim lotnictwie, a jego produkcja i użytkowanie trwały przez wiele lat, nawet po zakończeniu I wojny światowej. Jego znaczenie w historii lotnictwa czyni go istotnym elementem dziedzictwa lotniczego.