Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Instrument landing system

System ILS

Instrument Landing System (ILS) to radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widzialności, umożliwiając automatyczne lądowanie.

Reklama

Przeznaczenie

System ILS prowadzi samolot od granicy zasięgu do punktu przyziemienia na pasie startowym. W jego skład wchodzą następujące urządzenia:

  • Radiolatarnia kierunku – wyznacza oś drogi lądowania w płaszczyźnie pionowej.
  • Radiolatarnia ścieżki podejścia – wyznacza kąt podejścia do lądowania w płaszczyźnie poziomej.
  • Radiolatarnie znakujące (OM, MM, IM) – określają odległość i wysokość samolotu w stosunku do progu drogi startowej.
  • Radiodalmierz (DME) – opcjonalnie stosowany do określenia odległości.

Kategorie ILS

System ILS dzieli się na pięć kategorii operacyjnych:

Reklama
  1. Kategoria I (CAT I): Wysokość decyzji ≥ 60 m, widzialność ≥ 800 m.
  2. Kategoria II (CAT II): Wysokość decyzji 30 m – 60 m, widzialność ≥ 300 m.
  3. Kategoria III A (CAT III A): Wysokość decyzji < 30 m, widzialność ≥ 200 m.
  4. Kategoria III B (CAT III B): Wysokość decyzji < 15 m, widzialność 75 m - 200 m.
  5. Kategoria III C (CAT III C): Brak wysokości decyzji oraz widzialności.

Przy podejściu, jeżeli wartości wysokości decyzji i widzialności należą do różnych kategorii, operację wykonuje się zgodnie z najbardziej rygorystycznymi wymaganiami.

Ograniczenia ILS

Chociaż ILS jest standardowym systemem nawigacyjnym, ma pewne ograniczenia:

  • Wyznacza jedną, prostą ścieżkę podejścia.
  • Dostarcza jedynie informacje jakościowe o pozycji samolotu.
  • Ma ograniczoną liczbę kanałów (40), co może prowadzić do zakłóceń.
  • Wymaga odpowiedniej lokalizacji anten, aby zminimalizować zakłócenia sygnału.
  • Koszt urządzeń ILS wynosi około 4 miliony złotych.

ILS w Polsce

W Polsce system ILS działa na wielu lotniskach:

Reklama
  • Kategoria I: Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost, Kraków-Balice.
  • Kategoria II: Warszawa-Radom, Warszawa-Modlin, Wrocław-Strachowice, Rzeszów-Jasionka, Lublin, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Olsztyn-Mazury.
  • Kategoria III A: Lotnisko Chopina.
  • Kategoria III B: Port lotniczy Gdańsk.
Reklama