Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

STS Alexander von Humboldt

STS Alexander von Humboldt

STS Alexander von Humboldt to niemiecki bark, który został zbudowany w 1906 roku jako rezerwowy latarniowiec. Od 1920 do 1945 roku pełnił funkcję latarniowca na Bałtyku, a po wojnie został przemianowany na „Kiel” i ulokowany u wejścia do Kanału Kilońskiego.

Reklama

W 1957 roku statek zatonął po staranowaniu przez szwedzki statek, jednak w 1959 roku został wydobyty i wyremontowany. Od 1967 roku pełnił rolę latarniowca rezerwowego na Morzu Północnym. W 1986 roku został zakupiony przez niemieckie stowarzyszenie Sail Training Association Germany, które promuje wychowanie morskie wśród młodzieży. Jego portem macierzystym jest Bremerhaven.

W latach 1986–1988, zgodnie z planami inż. Zygmunta Chorenia, statek przeszedł przebudowę na trzymasztowy bark. 30 maja 1988 roku przemianowano go na „Alexander von Humboldt”, na cześć niemieckiego przyrodnika. Od tego czasu bierze udział w zlotach żaglowców, regatach i Operacjach Żagiel. W 1992 roku po raz pierwszy przepłynął Atlantyk, a w 1998 roku odbył rejs do Ameryki Południowej dla uczczenia swojego patrona.

Reklama

Atrakcją statku są charakterystyczne zielone żagle oraz kadłub w tym samym kolorze, co sprawia, że jest rozpoznawalny z daleka.

Alexander von Humboldt II

STS Alexander von Humboldt został wycofany ze służby i sprzedany, a obecnie można go spotkać na Karaibach. W Bremie zbudowano jego następcę, „Alexander von Humboldt II”, który wszedł do służby pod koniec 2011 roku. Statek, otaklowany jako bark, ma 24 żagle o łącznej powierzchni 1360 m². Podobnie jak jego poprzednik, ma zielony kadłub i należy do fundacji działającej w ramach niemieckiego oddziału Sail Training International.

Reklama
Reklama