Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Cztery Szlachetne Prawdy

Cztery Szlachetne Prawdy

Cztery Szlachetne Prawdy (pāli: cattari arya sacchani; sanskr: catvari arya satyani) stanowią fundament buddyzmu. Powstały w wyniku „Przebudzenia” Buddy Śakjamuniego i są kluczowe dla zrozumienia rzeczywistości oraz metodologii postępowania w buddyzmie. Budda przedstawił je w swoim kazaniu dla Pięciu Ascetów w Parku Gazeli (Sarnath), zwanym „Kazaniem o Wprawieniu w Ruch Koła Dharmy”.

Reklama
  • Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniudukkha ariya sacca
  • Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpieniadukkha samudayo ariya sacca
  • Trzecia Szlachetna Prawda o Ustaniu Cierpieniadukkha nirodho ariya sacca
  • Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce Prowadzącej do Ustania Cierpieniadukkha nirodha gāmini paṭipadā ariya sacca

W połączeniu z Szlachetną Ośmioraką Ścieżką, Cztery Szlachetne Prawdy stanowią esencję nauk buddyjskich, a ich zrozumienie ma kluczowe znaczenie dla praktyki buddyjskiej.

Pierwsza Szlachetna Prawda o Cierpieniu

Pierwsza Szlachetna Prawda dotyczy dukkha, czyli cierpienia, które obejmuje nie tylko ból i dyskomfort, ale także bardziej subtelne aspekty egzystencji. Cierpienie wynika z nietrwałości wszystkiego, co nas otacza, w tym naszego poczucia „ja”. Pięć skupisk, które tworzą nasze „ja”, są źródłem cierpienia, ponieważ są zmienne i ulotne.

Reklama

Druga Szlachetna Prawda o Przyczynie Cierpienia

Druga Szlachetna Prawda wyjaśnia, że cierpienie ma swoje przyczyny, które są szczegółowo opisane w koncepcji Dwunastu Ogniw Współzależnego Powstawania. Zrozumienie tych przyczyn jest kluczowe dla dalszej praktyki.

Trzecia Szlachetna Prawda o Ustaniu Cierpienia

Trzecia Szlachetna Prawda mówi o możliwości ustania cierpienia, które jest konsekwencją wyeliminowania pożądania. Stan, w którym osiągamy spokój, nazywany jest Nirwaną.

Czwarta Szlachetna Prawda o Ścieżce Prowadzącej do Ustania Cierpienia

Czwarta Szlachetna Prawda opisuje praktyki prowadzące do ustania cierpienia. Istnieje nierozerwalny związek między Czterema Szlachetnymi Prawdami a Szlachetną Ośmioraką Ścieżką, gdzie pierwsze stanowią teoretyczną podstawę, a drugie praktyczną metodę. Razem tworzą jedność: Dharma (Nauka) i Vinaya (Dyscyplina).

Reklama
Reklama