Układ smarowania silnika spalinowego
Układ smarowania w silniku spalinowym ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia tarcia między ruchomymi elementami. W jego skład wchodzą takie komponenty jak wał korbowy, korbowody, tłoki oraz łożyska, które pracują w trudnych warunkach i wymagają skutecznego smarowania.
Głównym czynnikiem smarującym jest olej silnikowy, który dostarczany jest do istotnych elementów silnika poprzez kanały olejowe. Obieg oleju jest wymuszany przez pompę olejową, a olej jest filtrowany przez filtr oleju. W silnikach o większej mocy olej może być również chłodzony w chłodnicy oleju.
Elementy układu smarowania
- Pompa oleju (zazębienie zewnętrzne i wewnętrzne)
- Filtr oleju
- Zawór przelewowy (utrzymuje stałe ciśnienie w układzie)
- Chłodnica oleju (reguluje temperaturę oleju, chłodzona powietrzem lub cieczą)
- Magistrala olejowa
- Czujnik ciśnienia oleju (informuje o spadku ciśnienia poniżej ustalonej wartości)
- Miska olejowa (dolna część skrzyni korbowej)
Właściwe funkcjonowanie układu smarowania jest niezbędne dla efektywności i trwałości silnika spalinowego.