Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Układ smarowania silnika spalinowego

Układ smarowania silnika spalinowego

Układ smarowania w silniku spalinowym ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia tarcia między ruchomymi elementami. W jego skład wchodzą takie komponenty jak wał korbowy, korbowody, tłoki oraz łożyska, które pracują w trudnych warunkach i wymagają skutecznego smarowania.

Reklama

Głównym czynnikiem smarującym jest olej silnikowy, który dostarczany jest do istotnych elementów silnika poprzez kanały olejowe. Obieg oleju jest wymuszany przez pompę olejową, a olej jest filtrowany przez filtr oleju. W silnikach o większej mocy olej może być również chłodzony w chłodnicy oleju.

Elementy układu smarowania

  • Pompa oleju (zazębienie zewnętrzne i wewnętrzne)
  • Filtr oleju
  • Zawór przelewowy (utrzymuje stałe ciśnienie w układzie)
  • Chłodnica oleju (reguluje temperaturę oleju, chłodzona powietrzem lub cieczą)
  • Magistrala olejowa
  • Czujnik ciśnienia oleju (informuje o spadku ciśnienia poniżej ustalonej wartości)
  • Miska olejowa (dolna część skrzyni korbowej)

Właściwe funkcjonowanie układu smarowania jest niezbędne dla efektywności i trwałości silnika spalinowego.

Reklama
Reklama
Reklama