ORP Żuraw
ORP Żuraw to polski trałowiec redowy typu Jaskółka, zbudowany w 1938 roku, który podczas II wojny światowej był wykorzystywany jako okręt hydrograficzny. Po wojnie przemianowany na OH „Kompas”, służył do 1971 roku.
Budowa i pierwsze działania (1939)
Okręt został zbudowany w Gdyni i wodowany 22 sierpnia 1938 roku. Z powodu problemów technicznych nie jest jasne, czy był w pełni gotowy do służby przed wybuchem wojny. Wziął udział w kampanii wrześniowej, walcząc z niemieckimi bombowcami i uczestnicząc w obronie Helu, gdzie po kapitulacji 2 października 1939 roku został przejęty przez Niemców.
Dalsza służba
Pod niemiecką banderą okręt nosił nazwę „Oxhöft” i służył jako trałowiec oraz okręt pomiarowy. Po wojnie, 25 stycznia 1946 roku, przywrócono mu polską nazwę ORP Żuraw. W 1948 roku został przekształcony w okręt hydrograficzny (HG-11), co spowodowało zmiany w jego załodze i uzbrojeniu.
W latach 1959-1963 przeszedł gruntowną przebudowę, a jego sylwetka uległa zmianie. Ostatecznie, w 1981 roku, podczas holowania na Hel, okręt zaczął tonąć. Jego wrak podniesiono w 2005 roku i zezłomowano.
Kalendarium
- 1937 – Położenie stępki
- 22 sierpnia 1938 – Wodowanie
- 2 października 1939 – Przejęcie przez Niemców
- 25 stycznia 1946 – Przywrócenie polskiej bandery
- 15 października 1948 – Przekształcenie w okręt hydrograficzny
- 1951 – Zmiana nazwy na OH „Kompas”
- 1971 – Wycofanie ze służby
- 1981 – Rozpoczęcie złomowania
Dane techniczne
- Wyporność: standardowa – 183 t, pełna – 203 t (po przebudowie – 300 t)
- Wymiary: długość – 45 m, szerokość – 5,5 m, zanurzenie – 1,7 m
- Napęd: 2 silniki wysokoprężne o łącznej mocy 1050 KM
- Prędkość: 18 węzłów (po przebudowie – 14,3 w)
- Załoga: 30 (po przebudowie – 38)
- Uzbrojenie: różne konfiguracje w różnych okresach, w tym działa kal. 20 mm i trały
ORP Żuraw jest ważnym elementem polskiej historii morskiej, będąc świadkiem burzliwego okresu II wojny światowej oraz powojennej odbudowy Marynarki Wojennej.