Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

FSC Żuk

Samochód dostawczy Żuk

Żuk to polski samochód dostawczy produkowany w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Model ten, znany z różnych wersji nadwozia, był wytwarzany od 1956 roku do 1998 roku, a jego łączna produkcja wyniosła 587 500 egzemplarzy.

Historia i rozwój

Prace nad Żukiem rozpoczęto w 1956 roku pod kierownictwem inżynierów Romana Skwarka i Stanisława Tańskiego. Pojazd miał zaspokoić zapotrzebowanie na lekkie samochody dostawcze, wykorzystując podzespoły z osobowego modelu Warszawa M-20. W kolejnych latach, wprowadzono różne wersje nadwozia, takie jak:

  • pick-up
  • furgon
  • mikrobus
  • samochody pożarnicze

W 1976 roku rozpoczęto prace nad nowym modelem A 07, a w 1991 roku Żuk zmienił markę na FS. Produkcję zakończono 13 lutego 1998 roku.

Dane techniczne

  • Typ: samochód dostawczy
  • Rodzaje nadwozia: towos, furgon, mikrobus, skrzyniowy, pick-up
  • Silniki: SV M-20, OHV S-21, OHC diesel 4C90
  • Skrzynia biegów: 3–biegowa manualna, 4–biegowa manualna
  • Rodzaj napędu: tylny
  • Długość: 4310 mm

Żuk był popularny ze względu na niską cenę, jednak jego konstrukcja miała również wady, takie jak niska trwałość zawieszenia i ograniczone możliwości w zakresie ładowności.

Żuk w kulturze masowej

Samochód Żuk pojawił się w polskiej kulturze masowej, m.in. w:

  • Filmie „Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy” (1973)
  • Serialu „Zmiennicy” – odcinek 3
  • Serialu „Egzorcysta”
  • Filmie „Zróbmy sobie wnuka”

Podsumowanie

Żuk to ikona polskiego przemysłu motoryzacyjnego, która przez kilkadziesiąt lat zaspokajała potrzeby transportowe zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym. Jego różnorodność i zastosowania sprawiły, że stał się niezapomnianym symbolem polskich dróg.

Najnowsze aktualności: