Definicja poziomu w grach
Poziom, znany również jako mapa, obszar, etap czy świat, to segment gry, w którym gracz realizuje określone zadania. Termin ten może odnosić się także do poziomu trudności, określającego stopień wyzwań w grze. Niektóre gry oferują poziomy bonusowe, dostępne poprzez odkrycie tajnych przejść lub przedmiotów.
Struktura poziomów
W większości gier, zwłaszcza zręcznościowych, poziom stanowi zamknięty etap. Po jego ukończeniu następuje zazwyczaj przerwa, podczas której gracz może przeglądać osiągnięcia, takie jak zdobyte punkty czy dodatkowe życia. Ukończenie poziomu nagradzane jest punktami, życiem lub energią dla postaci gracza.
Poziomy w grach zwykle stają się coraz trudniejsze, co objawia się w następujący sposób:
- Większa mapa do przejścia
- Krótszy czas na ukończenie
- Większa liczba przeszkód i przeciwników
- Szybsze tempo gry
Tworzenie poziomów
Poziomy są projektowane przez twórców gier za pomocą specjalnych edytorów, co pozwala na różnorodność w rozgrywce.
Inne nazwy poziomów
W grach komputerowych i wideo można spotkać różne terminy odnoszące się do poziomów:
- Etap lub faza – najczęściej używane w grach arcade
- Runda – odnosi się do gier typu bijatyki
- Strefa lub akt – używane w grach 2D, takich jak Sonic the Hedgehog
- Fala – stosowane w grach, w których gracz pokonuje kolejne fale przeciwników
- Świat – używane w grach z podziałem na grupy poziomów, jak w Super Mario Bros
- Misja – odnosi się do gier z konkretnym celem, często w kontekście gier wojennych