Ernest Malinowski – Biografia
Ernest Adam Stanisław Malinowski (1818-1899) był polskim inżynierem drogowym i kolejowym, znanym z budowy kolei w Peru oraz obrony portu Callao w 1866 roku. Urodził się na Wołyniu w rodzinie szlacheckiej. Uczył się w Liceum Krzemienieckim, a po upadku powstania listopadowego emigrował do Francji, gdzie kontynuował naukę w renomowanych szkołach inżynieryjnych.
Okres francusko-algierski (1832–1852)
Po ukończeniu studiów Malinowski pracował w Korpusie Inżynierów Dróg i Mostów we Francji. W 1852 roku podpisał kontrakt na pracę w Peru, gdzie zajmował się projektowaniem i nadzorowaniem budowy dróg oraz infrastruktury inżynieryjnej.
Okres południowoamerykański (1852–1899)
Malinowski przybył do Peru w 1852 roku i szybko stał się kluczową postacią w rozwoju inżynierii lądowej. W 1856 roku pracował nad modernizacją mennicy państwowej, a w 1858 roku nadzorował odbudowę Arequipy. W 1864 roku zaprojektował kolejną linię kolejową z Chimbote do Huaraz. Jego największym osiągnięciem była budowa Centralnej Kolei Transandyjskiej, która łączyła wybrzeże z regionami górskimi.
W trakcie obrony Callao w 1866 roku, Malinowski wprowadził innowacyjne rozwiązania inżynieryjne, co przyczyniło się do sukcesu obrony. Po wojnie z Chile, Malinowski pracował przy budowie kolei Guayaquil – Quito w Ekwadorze, a po powrocie do Peru w 1886 roku kontynuował działalność inżynieryjną.
Uznanie i pamięć
Malinowski zmarł 2 marca 1899 roku w Limie. Został pochowany z honorami, a jego osiągnięcia zostały uhonorowane w Peru oraz Polsce. Jego postać upamiętniają pomniki, tablice, a także nazwy szkół i instytucji. W 1999 roku Narodowy Bank Polski wyemitował monetę z jego wizerunkiem. W 2018 roku z okazji jego 200. urodzin wydano kolejny znaczek pocztowy.
- Uczelnia: École Polytechnique, École nationale des ponts et chaussées
- Osiągnięcia: Budowa Centralnej Kolei Transandyjskiej
- Obrona Callao: Nowatorskie rozwiązania inżynieryjne
Ernest Malinowski pozostaje w pamięci jako kluczowa postać w historii inżynierii w Peru oraz jako symbol polskiego wkładu w rozwój infrastruktury w Ameryce Łacińskiej.