Nysa – Polska Marka Samochodów Dostawczych
Nysa to marka polskich samochodów dostawczych, produkowanych w Nysie w latach 1959–1994. Pojazdy te były dostosowane do ówczesnych możliwości technologicznych zakładów, posiadając prostą konstrukcję. Nysa była dostępna w różnych typach nadwozia, takich jak furgon, mikrobus, towos, sanitarka i chłodnia.
Specyfikacja Techniczna
Poniżej przedstawiono kluczowe informacje dotyczące pojazdów Nysa:
- Silniki:
- M-20: R4 SV 2120 cm³, 50 KM
- S-21: R4 OHV 2120 cm³, 70 KM
- Skrzynia biegów: 3 i 4-biegowa manualna
- Rodzaj napędu: tylny
- Wymiary:
- Długość: od 4400 mm do 4550 mm
- Szerokość: 1760 mm
- Wysokość: od 1955 mm do 2235 mm
- Rozstaw osi: 2700 mm
- Masa własna: od 1400 kg do 1560 kg
- Ładowność: 750–850 kg
- Ilość miejsc: 2–9
- Zbiornik paliwa: 55 l
Prototypy
W ramach rozwoju marki zbudowano prototypy, takie jak:
- Nysa 321: Dwa egzemplarze, jeden z nich w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie.
- Nysa 325: Dziewięć egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia, z napędem na 2 i 4 koła.
- Nysa 523: Prototyp z dodatkowymi przeszkleniami, używany do delegacji z fabryki do Warszawy.
Nysa w Kulturze Masowej
Samochody Nysa pojawiały się w polskiej kulturze masowej:
- W filmie Dwaj panowie N sierżant Janek Dziewanowicz pędzi na lotnisko Nysą N59-S.
- W filmie „Pogotowie przyjedzie” załoga karetki korzysta z Nysy 522.
- W 1969 roku Nysa była używana podczas pierwszej powojennej polskiej wyprawy w Himalaje.
Marka Nysa pozostaje istotnym elementem polskiej motoryzacji, a jej pojazdy wciąż budzą wspomnienia i zainteresowanie.