Na horyzoncie widać zmiany. Przewoźnik Freightliner PL zainicjował pilotażowe przejazdy pociągów z Śląska przez Świnoujście do szwedzkich portów, a następnie do Goteborga i Sztokholmu. Ta nowatorska forma transportu ma na celu odciążenie ruchu drogowego w okolicach Terminala Promowego w Świnoujściu, co staje się coraz bardziej konieczne, szczególnie gdy roczne natężenie ruchu wynosi blisko 0,5 miliona ciężarówek.
Pierwszy pociąg już na torach
10 grudnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił udane przyjęcie pierwszego intermodalnego pociągu z naczepami. Rzeczniczka prasowa portów, Weronika Gocłowska, informuje, że to kluczowy krok w kierunku wdrożenia regularnych przewozów, które planowane są na początek 2025 roku. Jak pokazuje historia, każdy początek niesie ze sobą nadzieje i oczekiwania, a ten nie jest wyjątkiem.
Intermodalność – przyszłość transportu
Transport intermodalny, czyli przewóz ładunków z użyciem różnych środków transportu, wciąż ma przed sobą ogromny potencjał. Cały ładunek, zamknięty w jednej intermodalnej naczepie, jest monitorowany przez zintegrowany system, co pozwala klientom na pełną kontrolę nad towarem. To także krok w stronę zrównoważonego rozwoju – dyrektor ds. rozwoju rynku intermodalnego Freightliner PL, Ryszard Kaczmarek, podkreśla, że rozwój intermodalności może przyczynić się do redukcji emisji CO2 o 76 procent!
Warto pamiętać, że odciążenie transportu drogowego nie tylko ułatwi przewóz towarów, ale również poprawi komfort życia mieszkańców miast i miejscowości, w których chociażby ruch ciężarówek stanowi codzienną uciążliwość. Szereg korzyści z tego rozwiązania wydaje się więc oczywisty – pytanie, czy uda się je wdrożyć skutecznie, by na dobre wpisać się w codzienność transportu w Polsce.