Reling na jachcie
Reling to listwa umieszczona wzdłuż krawędzi pokładu jachtu, wystająca na kilka centymetrów ponad jego powierzchnię. Jego główną funkcją jest zapewnienie wsparcia załodze w trudnych warunkach, na przykład podczas głębokiego przechyłu, oraz zabezpieczenie drobnych przedmiotów przed przypadkowym wypadnięciem za burtę.
Funkcje relingu
- Wsparcie dla stóp załogi na gładkim pokładzie.
- Ochrona przedmiotów przed upadkiem za burtę.
- Możliwość przywiązywania liny w miejscach o mniejszym obciążeniu.
Rodzaje relingów
Reling może przybierać różne formy, w tym stalową linkę wspartą na sztycach, która często służy jako lajflina — umożliwia marynarzom przypięcie się do niej w celu uniknięcia wypadnięcia za burtę.
Bariera ochronna na statkach
Na statkach i okrętach reling pełni rolę wysokiej bariery, chroniącej osoby znajdujące się na pokładzie przed wypadnięciem lub upadkiem. Jest wykonany z metalowych lub drewnianych słupków, połączonych rurkami, prętami lub linami, tworząc konstrukcję ażurową. W odróżnieniu od nadburcia (falszburty), reling jest wyższy i bardziej solidny, zapewniając lepsze bezpieczeństwo.