Format PCX
PCX to format przechowywania i kompresji grafik, który wykorzystuje algorytm kompresji bezstratnej RLE. Początkowo stworzony dla indeksowanych palet kolorów, został również zaadaptowany do kolorów 24-bitowych. Mimo że format zyskał popularność w czasach DOS i Windows, obecnie jest rzadko stosowany, ustępując miejsca formatom takim jak GIF i PNG, które oferują lepszą kompresję i dodatkowe funkcje.
Algorytm kompresji dla obrazków 8-bitowych
Dekompresja obrazów w formacie PCX jest prostym procesem. Każdy bajt w zakresie od 0x00 do 0xC0 reprezentuje pojedynczy piksel o określonej wartości. Z kolei bajty od 0xC1 do 0xFF wskazują, że następne od 1 do 63 pikseli ma ten sam kolor, którego wartość znajduje się w kolejnym bajcie. Kolory w zakresie 0xC1 do 0xFF są kodowane jako 0xC1 KOLOR.
- Kolory od 0x00 do 0xC0 kompresują się efektywniej niż te od 0xC1 do 0xFF.
- Optymalna kolejność kolorów w palecie jest kluczowa dla efektywności kompresji.
- Najczęściej używane kolory powinny znajdować się w zakresie 0x00 do 0xC0, a rzadziej używane w 0xC1 do 0xFF.
Algorytm kompresji charakteryzuje się szybkością i niewielkim zużyciem pamięci, jednak jego wydajność jest ograniczona, zwłaszcza w przypadku obrazów niegenerowanych komputerowo. Przy kompresji obrazów 24-bitowych algorytm stosuje się oddzielnie do każdego kanału.