Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Liczba oktanowa

Liczba oktanowa i jej znaczenie

Liczba oktanowa (LO) to wskaźnik odporności paliwa na samozapłon w silnikach z zapłonem iskrowym. Wartość ta określa, jaka proporcja izooktanu (2,2,4-trimetylopentanu) i n-heptanu wywołuje taką samą liczbę stuków w silniku testowym jak analizowane paliwo.

Praktyczne znaczenie liczby oktanowej

W silnikach spalinowych paliwo jest spalane w wyniku zapłonu iskrowego. Niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego, co skutkuje uszkodzeniem silnika. Wraz ze wzrostem ciśnienia w cylindrze rośnie ryzyko samozapłonu, dlatego silniki o wyższym stopniu sprężania wymagają paliw o wyższej liczbie oktanowej.

Użycie paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej obniża sprawność silnika i może prowadzić do jego uszkodzenia. Z drugiej strony, stosowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej niż zalecana przez producenta w silnikach o niskim stopniu sprężania nie przynosi korzyści.

Skład paliwa a liczba oktanowa

Paliwo składa się głównie z węglowodorów alifatycznych, z których izooktan spala się najlepiej, a n-heptan najgorzej. Liczba oktanowa jest określana na podstawie porównania zachowania analizowanego paliwa z mieszaniną izooktanu i n-heptanu. Wartości te wyrażają się w procentach objętości izooktanu w mieszance.

Surowa benzyna po rafinacji ma zwykle zbyt niską liczbę oktanową, dlatego dodaje się do niej środki przeciwstukowe w celu jej podniesienia.

Normy RON, MON i DON

Na świecie stosuje się różne normy do określania liczby oktanowej:

  • RON (Research Octane Number) – test przy 600 obrotach na minutę, lepiej odwzorowuje pracę silnika przy średnich obciążeniach.
  • MON (Motor Octane Number) – test przy 900 obrotach, lepiej oddaje działanie silnika pod dużym obciążeniem.
  • DON (Determined Octane Number) – średnia arytmetyczna RON i MON, stosowana głównie w USA.

W Europie dominuje norma RON, natomiast w USA i innych krajach stosuje się DON, co prowadzi do niewielkich różnic w podawanych wartościach liczby oktanowej (zwykle 1-5 oktanów).

Nietypowe liczby oktanowe

Niektóre substancje mogą mieć liczby oktanowe mniejsze niż 0 lub większe niż 100, co wynika z ich skłonności do spalania stukowego. W przypadku współczesnych paliw motoryzacyjnych i benzyn lotniczych wartości te mogą również odbiegać od standardowych, co często zależy od dodatków chemicznych.

Współczesne paliwa lotnicze nie przekraczają liczby oktanowej 100, a liczby wyczynowe odeszły do przeszłości.

Najnowsze aktualności: