Kolarstwo przełajowe
Kolarstwo przełajowe to forma kolarstwa, która odbywa się na rowerach o konstrukcji zbliżonej do rowerów szosowych, lecz na trudnych trasach terenowych. Rower przełajowy wyposażony jest w koła o średnicy 622 mm (700C), ramę bez elementów amortyzujących oraz giętą kierownicę typu „baranek”. Zawodnicy często muszą schodzić z roweru i przenosić go przez przeszkody.
Różnice między kolarstwem przełajowym a górskim
Chociaż kolarstwo przełajowe przypomina kolarstwo górskie Cross-Country, istnieją istotne różnice:
- Koła i opony: W kolarstwie przełajowym stosuje się koła 700C na wąskich oponach, których maksymalna szerokość wynosi 33 mm. W kolarstwie górskim używa się kół o średnicy 26, 27,5 lub 29 cali.
- Styl jazdy: Kolarze przełajowi często biegają z rowerem na plecach, gdyż nie mogą pokonywać wielu przeszkód. Kolarze górscy zazwyczaj przejeżdżają większość trasy, zsiadając z roweru tylko w wyjątkowych sytuacjach.
- Wymiana sprzętu: Kolarze przełajowi mają możliwość wymiany kół i rowerów tylko w korytarzu boksów technicznych.
Popularność kolarstwa przełajowego
Kolarstwo przełajowe jest szczególnie popularne w Belgii, gdzie stało się niemal sportem narodowym. Cieszy się również uznaniem w takich krajach jak Francja, Holandia, Niemcy i Czechy. Od połowy lat 90. XX wieku w najważniejszych zawodach dominują zawodnicy belgijscy.